Blik op Qatar

A7-AAR Cessna 400 Corvalis TT

Sakhir Air Base, januari 2016 – Met de start van het WK voetbal vandaag is de blik van de wereld op Qatar gericht. Wij kijken ook even die kant op, maar dan door een “luchtvaart-bril”. Over general aviation in dit land is niet veel bekend en sportvliegtuigen uit dat land zijn in Europa maar sporadisch te zien. Tijdens de Bahrain International Air Show van 2016 (BIAS2016) was dat anders. Een flink contigent lichte vliegtuigen was van Qatar naar Bahrein gevlogen. De A7-AAR was er daar één van.
Deze Cessna 400 Corvalis TT wordt officieel aangeduid als LC41-550FG. Dat stamt nog af van de tijd dat dit model door Lancair werd vervaardigd (onder andere als zelfbouwtoestel). De typeaanduiding verklaard: Lancair Certified Model 41 Continental 550 Engine Fixed Gear.

A7-AAR Cessna 400 Corvalis TT

Cessna nam dit ontwerp in 2004 over van Lancair en verkocht het korte tijd als de Cessna 400 Corvalis TT of TTx. Met dit ontwerp verliet Cessna de jarenlange traditie van metalen sportvliegtuigen en zette een stap naar uit composietmateriaal opgebouwde toestellen. Zonder veel succes, het model is inmiddels uit productie genomen. De concurrerende Cirrus SR22 verkocht vele malen beter.
Deze Qatarese Corvalis is in 2008 gebouwd en kreeg constructienummer 411086 mee. Het toestel werd op 31 december 2008 in de Verenigde Staten ingeschreven als N11BY. Per 25 februari 2013 werd het toestel overgeschreven naar Qatar als A7-AAR.

A7-AAR Cessna 400 Corvalis TT

Inmiddels is het toestel vertrokken uit Qatar. Kazachstan is nu het nieuwe thuisland. Op 13 september 2018 werd de A7-AAR omgeregistreerd naar UP-CS402, op naam van Batys Avia. Bij vertrek naar Kazachstan had het toestel nog geen 370 vlieguren op de teller staan.

Geef een reactie