Liefde op het eerste gezicht

ZU-FGT Midwest Aerosport Formula GT

Waterkloof Air Force Base, 23 september 2022 – Tijdens de beurs Africa Aerospace and Defence (AAD) op de Zuid-Afrikaanse vliegbasis Waterkloof draaide het voornamelijk om militaire vliegtuigen en wapensystemen. Toch was er ook het één en ander te zien aan civiele vliegtuigen te zien. Een pareltje op dat civiele gebied lichten we er graag uit; de ZU-FGT Midwest Aero Formula GT.

ZU-FGT Midwest Aerosport Formula GT

We weten niet hoe het u vergaat, maar wij waren bij de eerste blik op dit toestel meteen verliefd op het uiterlijk. En begint zo niet iedere vorm van liefde? Het innerlijk komt daarna pa. En dat was, zo zullen we straks zien, ook erg smakelijk.

ZU-FGT Midwest Aerosport Formula GT

Het gaat hier om een zelfbouwtoestel. Een uniek exemplaar, want er is er maar één van gebouwd. In de Verenigde Staten bouwde Midwest Aerosport Inc. in april 2002 dit toestel. Het constructienummer is 104.

Het typeplaatje van de ZU-FGT met daarop c/n 104

Dit toestel is een ontwerp van Jeff Ackland van Performance Aircraft. Ackland is meer bekend van zijn ontwerp van de Turbine Legend. Dat is een tandemseater, ook in de experimental klasse, met op de neus een turbine motor. Van dat model zijn er inmiddels diverse gebouwd. Een bizar snel vliegtuig in zijn klasse! De Formula GT en de Turbine Legend zijn uitgerust met dezelfde vleugel.

De Turbine Legend is ook van de hand van Jeff Ackland

Een ander opmerkelijk toestel van de hand van deze ontwerper is de Radial Rocket (RG). Dit toestel is voorzien van een negen-cilinder Vedeneyev M14P stermotor. Een krachtbron die we vooral kennen van de Yakovlev Yak-52.

De Altitude Radial Rocket RG is ook een bijzonder toestel van Jeff Ackland

Terug naar onze “liefde op het eerste gezicht” de Formula GT. Dit tweepersoons toestel stond in de Verenigde Staten ingeschreven als N260GT. Die registratie verwees naar het motorvermogen van 260 pk (191 kW) van de Lycoming IO-540 motor en naar de typeaanduiding “GT”.

De dikker Lycoming drijft een forse driebladige prop aan

Met deze motor en dank zij het lichte gewicht (leeg 635 kg) van het composiet toestel is de Formula GT erg snel. Op 6.500ft kan dit kistje met 195 kts vliegen. Dat is best rap, zeker voor een vliegtuig met een vast onderstel!

De ZU-FGT Midwest Aerosport Formula GT heeft een stevig vast onderstel

Je hoeft niet altijd rechtuit te vliegen met dit toestel. Aerobatic manoeuvres zijn ook goed mogelijk. IFR vliegen? Net zo makkelijk. Aan boord is een Dynon SkyView scherm met een gekoppelde autopilot. Dus naast een fraai uiterlijk bezit de Formula GT ook een uiterst prettige inborst.

In de cockpit onder andere een Dynon SkyView paneel

Een aantal jaren geleden is de N260GT verhuisd naar Zuid-Afrika. Daar heeft het toestel een aantal jaar met zijn Amerikaanse registratie gevlogen. Sinds 2021 staat de Formula GT in Zuid-Afrika ingeschreven als ZU-FGT. Dit kenmerk is ook duidelijk een verwijzing naar het type; Formula GT.

ZU-FGT Midwest Aerosport Formula GT

Bouwpakketten om het toestel zelf te kunnen gaan bouwen zijn niet op de markt gekomen. Wat ons betreft een gemiste kans. Jammer dat het bij één enkel exemplaar is gebleven. Maar ja, er kan er in een miss verkiezing ook altijd maar één de mooiste zijn.

De ZU-FGT Midwest Aerosport Formula GT was liefde op het eerste gezicht!

Geef een reactie