Zaterdag 26 november op Lelystad Airport

G-LDNG Diamond DA 62 met flink wat ochtenddouw op de ramen

Lelystad Airport, 26 november 2022 – Op deze zaterdag stond de G-LDNG op het Delta platform. Deze Diamond DA 62 was de dag ervoor al vanuit Oxford aangekomen en kennelijk beviel het hier goed, wat een vertrek zat er deze zaterdag niet in. Dat stond pas voor de zondag op de planning.

G-LDNG Diamond DA 62

Deze DA 62 is nog maar drie maanden in Groot-Brittannië ingeschreven. In 2017 werd deze kist gebouwd en werd toen op 4 augustus 2017 ingeschreven als F-HDMD. Sinds 28 juli 2020 vloog deze Diamond vervolgens rond als 2-NGUT. Daar kwam per 18 augustus 2022 verandering in, toen werd de twin Brits geregistreerd. De G-LDNG staat op naam van Twinstar4Hire Ltd. Naast deze Diamond DA 62 vliegt dit bedrijf ook met – je verwacht het niet – een vijftal Diamond DA 42 Twin Stars.

G-LDNG Diamond DA 62

Vanuit Oostende kwam de OO-NZE op bezoek. Dit is een Sonaca S200. Dit model is een afgeleide van de Zuid-Afrikaanse Sling2 zelfbouwkist. Als Sonaca S200 werden er tot dit jaar 57 fabrieksgebouwde exemplaren in België vervaardigd. De OO-NZE vliegt bij de Noordzee Vliegclub op Oostende.

OO-NZE Sonaca S200

Na een verblijf van een paar uurtjes keerde de OO-NZE later in de middag weer huiswaarts.

OO-NZE Sonaca S200

De PH-HGB komt wel vaker even langs. Deze heli maakt dan gebruik van de FATO en de HELEX, twee helikopter-oefengebieden langs de startbaan. Als je de foto zo ziet dan zou je kunnen concluderen dat de Flevopolder tegenwoordig ook al uit geaccidenteerd terrein bestaat.

PH-HGB Robinson R44 Raven II verscholen achter de Flevolandse Heuvelrug

Sinds het vertrek van de Martinair Flight Academy van Lelystad Airport blijven de SOCATA TB-10’s toch regelmatig naar hun oude thuisbasis vliegen. Het bezoek blijft dan meestal wel beperkt tot een enkele touch & go. Vandaar kwamen de PH-MLR en PH-ESB even buurten.

Naast de bovengenoemde bezoekers waren ook een aantal lokale toestellen actief. Een aantal daarvan hebben we op de foto gezet. Niet omdat het moet, maar omdat het kan! 😉

Leukste local was de PH-YAK. Deze Yakovlev Yak-52 had al een zeer lange tijd niet meer gevlogen. De motor was er lange tijd af en deze is inmiddels gereviseerd. De PH-YAK is één van de zeven Nederlands geregistreerde Yak-52’s. En dan ook nog één van de mooiste qua uiterlijk, met in elk geval de meest toepasselijke registratie. Vandaag maakte het toestel een trainingsvlucht naar Hoogeveen.

PH-YAK Yakovlev Yak-52
PH-YAK Yakovlev Yak-52

Geef een reactie