
Lelystad Airport, 26 november 2022 – Sinds 2 augustus 2022 staat er in Nederland een mooie klassieke Reims/Cessna FRA150M Aerobat ingeschreven. De thuisbasis van deze tweezitter is Lelystad Airport.

Deze Cessna is in 1976 gebouwd bij Reims Aviation S.A. in het Franse Reims. Hier werden met name in de jaren zeventig vele honderden Cessna sportvliegtuigen in licentie gebouwd. De meeste exemplaren kwamen op de Europese markt terecht.
Zweden en Frankrijk
Het exemplaar dat nu op Lelystad Airport vertoeft ging op 29 april 1976 naar Zweden als SE-GMN. De jaren daarna kreeg het toestel diverse Zweedse eigenaren tot op 28 april 2017 de SE-GMN naar Frankrijk werd geëxporteerd. Aansluitend werd het toestel op 28 juni 2017 in Frankrijk ingeschreven als F-HIEP.


Met het Franse kenmerk is deze Aerobat begin april 2022 naar Lelystad Airport gekomen. De F-HIEP is de maanden daarna bij Hangar One op Teuge in onderhoud geweest en omgeregistreerd naar zijn nieuwe Nederlandse kenmerk.

Op 2 augustus 2022 werd de F-HIEP in Frankrijk doorgehaald in het register en in Nederland als PH-PKZ opgenomen. Na 7 september 2022 begon het toestel te vliegen met zijn nieuwe identiteit. Inmiddels heeft het toestel al diverse lokale vluchten gemaakt vanaf Lelystad Airport.
Type verklaard
Als we even inzoomen op de typeaanduiding “FRA150M” dan kunnen we daar het volgende uithalen; De “F” geeft aan dat het toestel bij Reims in Frankrijk s is gebouwd. De “R” staat vermoedelijk voor “Rocket”. Deze aanduiding werd wel bij de Cessna 172 Rockets gebruikt, maar qua benaming niet bij de 150’s. Er zit in de FRA150 een Rolls Royce O-240 motor. Deze is sterker (130 pk / 97 kW) dan de standaard bij de Cessna 150 gebruikte O-200 motor van 100 pk (76 kW). De “A” staat voor Aerobat. Dit duidt aan dat er met dit toestel aerobatics gevlogen mogen worden. Structureel is de Aerobat verstrekt en kan een hogere belasting aan. De brandstoftoevoer uit de vleugels is evenwel via de zwaartekracht, dus lang inverted vliegen is er niet bij met de Aerobat.


Het cijfer “150” laat zich makkelijke raden in de typeaanduiding. Tot slot is de “M” de versie van het model. De “M” was de laatste in de reeks 150’s die tussen 1958 en 1977 is gebouwd. Daarna kwam de Cessna 152 in productie. Van de FRA150M zijn er maar 75 gebouwd, van alle Cessna 150’s bij elkaar 23.839!

Juist constructienummer?
In Nederland en Frankrijk staat en stond het toestel ingeschreven met constructienummer FA1500286. In Zweden was dit indertijd c/n FRA1500286. Waarom de “R” weggevallen is weten we niet. Op het authentieke typeplaatje staat c/n FA1500286 (zonder “R”) en type FRA150M. Het lijkt ons dat de “R” er eigenlijk tussen zou moeten staan! De sterkere Rolls Royce motor zit volgens ons nog steeds op de neus. We houden het erop dat bij de productie van het typeplaatje men de “R” vergeten is…

Er is in ons land momenteel nog één andere Aerobat ingeschreven, de PH-CQA (ex G-BCVH). Dit is een Reims/Cessna FRA150L Aerobat. Het constructienummer van dit exemplaar staat als FRA1500258 te boek, mét een “R”.

Authentiek
Wat leuk is aan de PH-PKZ is dat het toestel nog in zijn authentieke kleurenschema vliegt. Het blokkenschema werd indertijd alleen op de Aerobats gebruikt. En dat staat het toestelletje goed, net als de sloffen aan de wielen. Ook al is dit toestel al weer ruim 46 jaar oud, het ziet er nog erg fraai uit!

Met dank aan Richard Poeser en het Svensk Flyghistorisk Forum (collectie Freddy Stenbom) voor hun bijdrage aan dit artikel.