Oshkosh, 29 juli 2022 – Niet jokken! Jullie dachten ook eerst dat de foto’s in dit artikel van een Cessna 337 Super Skymaster zijn! Toch? Mis! Het is wel een Skymaster, maar niet Super… Het is een Cessna 336 Skymaster. Grootste verschil met de 337; een vast onderstel.
De eerste Cessna 336 Skymaster vloog op 28 februari 1961. De 336 Skymaster is uitgerust met een 195 pk (13 kW) sterke Continental IO-360-A. De productie van de 336 Skymaster liep van mei 1963 tot het midden van 1964.
Hierna ging Cessna verder met het bouwen van de Cessna 337 Super Skymaster. De versie met een intrekbaar landingsgestel en een sterkere Continental motor van 210 pk (154 kW) en meer. Een andere aanpassing was een gewijzigd luchtinlaat voor de achterste motor van deze “push-pull”.
Van deze eerste versie van de Skymaster zijn er maar 195 gebouwd (c/n 336-001 tot en met 336-0195). Dat staat in schril contrast met het totaal van bijna 3.000 geproduceerde 336/337- en O-2-varianten.
De N336VR Cessna 336 Skymaster heeft constructienummer 336-0024 en is dus al een vroeg productiemodel. Het bouwjaar is 1963 en de huidige eigenaar is VR Jet LLC uit Goshen, Indiana. De eerste registratie waarmee deze twin gevlogen heeft was N88756. Op 14 mei 2007 vertrok het toestel naar Canada om daar als C-FACK ingeschreven te worden. Tien jaar later, op 31 juli 2017 om precies te zijn, klopte de 336 weer aan bij de poorten van de Verenigde Staten. Daar werd de kist toen als N336VR, zijn huidige kenmerk, ingeschreven.
Zeldzaam
Op dit moment staan er nog zesendertig exemplaren in het luchtvaartuigregister van de Verenigde Staten. Een Cessna 336 in Europa is volgens ons al helemaal een zeldzaamheid. Tot op heden hadden alle overgebleven Cessna 336 Skymasters zich weten te verbergen voor onze lens. Tijdens de EAA AirVenture afgelopen zomer was het dan toch een keer raak. Aan het einde van de vliegshow van 29 juli 2022 zagen we de N336VR huiswaarts vertrekken. Klik, klik, klik, in de tas!