D-FAXI Pilatus PC-6 Turbo Porter van Vliegbedrijf Tom van der Meulen

D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Lelystad Airport, 8 december 2022 – Vanaf Oostwold (EHOW) arriveerde vandaag op Lelystad Airport de D-FAXI. Dit is een Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter uit 1989 en het toestel draagt constructienummer 862. Dit Duits geregistreerde STOL-vliegtuig hoort thuis in de vloot van Vliegbedrijf Tom van der Meulen.

Het typeplaatje van de D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Op 9 maart 1989 werd de Pilatus ingeschreven in Engeland als G-ITPS op naam van de International Test Pilot School / International Aerospace Ltd. op Cranfield. De blauw/wit/rode kleuren uit deze tijd sieren het toestel nog altijd. Medio 1994 stonden er 683 vlieguren in de logboeken. Op dat moment werd in Frankrijk de registratie F-GPGA gereserveerd, maar dit kenmerk is uiteindelijk niet opgenomen.

D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Op 4 augustus 1994 werd de G-ITPS overgeschreven naar Duitsland als D-FAXI. De eigenaar werd Axel Hillemeyer. Als operator werd Air Evex Westfalia GmbH & Co KG opgegeven en het toestel kwam op Paderborn te staan.  In februari 1997 werd de D-FAXI overgeschreven op naam van FAXI Flugzeug-Vermietung GmbH & Co KG uit Büren. De operator en thuisbasis bleven ongewijzigd.

D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Rond 1997/1998 is Vliegbedrijf Tom van der Meulen de operator van deze Pilatus geworden. Er werd zelfs  op 2 maart 1998 een reservering gedaan voor de registratie PH-AXI op naam van T.K. van der Meulen. Deze reservering kwam helaas op 29 mei 1998 weer te vervallen en het toestel bleef als D-FAXI vliegen. Wel kwamen er op de PC-6 stickers met “Tom vliegt voor u” (die ook weer verwijderd zijn) en “Oostwold-Holland” met het telefoonnummer “0597-551490”. De sticker met “Geilomat” op de deur zullen we maar verder buiten beschouwing laten.

De thuisbais van Vliegbedrijf van der Meulen en hun telefoonnummer
D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Het is in Duitsland minder makkelijk om vast te stellen wie eigenaar of operator van een vliegtuig is. De bronnen die we hebben kunnen raadplegen geven Air Evex Westfalia als huidige eigenaar op en Vliegbedrijf van der Meulen vliegt met de Turbo Porter.

D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Er worden met de D-FAXI voornamelijk parachutisten gedropt. Daarvoor is de cabine aan de binnenkant ingericht.

Het interieur is geschikt om parachutisten mee te nemen

Maar ook voor het slepen van zweefvliegtuigen of reclamebanners werd dit werkpaard gebruikt. Voor dat laatste is op 11 augustus 1999 een installatie voor het slepen geïnstalleerd en gecertificeerd op naam van Rikon Flugdienst GmbH uit Bremen.

D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

De afgelopen jaren is de D-FAXI actief voor Skydive Leipzig in het oosten van Duitsland. Het toestel opereert daar vanaf Flugplatz Löbnitz-Roitzschjora (EDAW), ten noorden van Leipzig. Ook wordt regelmatig naar het nabijgelegen Dessau (EDAD) gevlogen. We schatten in dat dit is om JetA1 te tanken.

D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Op 3 november 2022 was de D-FAXI vanuit het oosten van Duitsland naar Oostwold gekomen. Vandaag maakte de Turbo Porter een retourtje Lelystad, met daar tussenin nog een lokale vlucht. Die lokale vlucht duurde een klein half uurtje. Daarbij werd een touch & go gemaakt, een go around en een glide in, alvorens de full stop werd ingezet. Daarna is de D-FAXI weer teruggevlogen naar Oostwold in het oosten van Groningen.

Met dank aan Tom van der Meulen en Peter-Michael Gerhardt voor hun bijdrage aan dit artikel. Overige bronnen: www.caa.co.uk en www.hdekker.info.

D-FAXI Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter

Geef een reactie