Oshkosh, juli 2022 – De PR-ZVL Volato 400 is een Braziliaans homebuilt vliegtuig. Het is een vierzitter en daarmee te vergelijken met bijvoorbeeld de Vans RV-10. De bouwpakketten voor de Volato 400 worden gemaakt door Volato Avioes e Compositos S.A., een Braziliaans bedrijf gevestigd in Bauru, noordwest van São Paulo. De PR-ZVL is in 2013 gebouwd en heeft constructienummer 001.
De ontwikkeling is mede tot stand gekomen door inbreng van Richard Trickel. Hij was betrokken bij diverse andere zelfbouwtoestellen zoals de Tri-R KIS (Keep It Simple) en Pulsar homebuilts. Inmiddels zijn er zeven exemplaren van de Volato 400 gebouwd.
Cirrus looks
Er worden bij dit vliegtuig vergelijkingen met de Cirrus SR20/SR22 getrokken, maar dat is natuurlijk niet een zelfbouwtoestel. Als je naar de ronde motorinlaten op de neus kijkt zou je kunnen zeggen dat die bij Cirrus zijn afgekeken.
De omhoog klappende vleugeldeuren en de sidestick (in plaats van een stuurknuppel of stuurtje in het midden) geven het toestel nog meer “Cirrus looks”.
Er kan bij de bouw voor verschillende motoren gekozen worden, variërend in vermogen; een 210 pk (154 kW) Lycoming IO 390, een Lycoming TIO-540 (270 pk / 198 kW), maar ook een 300 pk (220 kW) sterk AM20T-blok van Aeromomentum is mogelijk. De prestaties variëren daardoor. Er zijn kruissnelheden op zeeniveau te behalen van 150 tot 170 kts. De PR-ZVL heeft een Lycoming IO-390 van 210 pk (154 kW) op de neus gemonteerd zitten.
In de cockpit is een digitaal instrumentenpaneel aangebracht met twee beeldschermen van MGL Aviaonics, maar Garmin G3X panelen zijn ook mogelijk. Verder kan het toestel uitgerust worden met een ballistische reddingsparachute.
Flinke reis
Tijdens de EAA AirVentrue van 2022 op Oshkosh troffen we de PR-ZVL op een stand van Volato. De vlucht met het toestel vanuit Brazilië naar Florida nam 28 vlieguren in beslag en kende vijf stops. Vanaf daar was het nog een lange dag vliegen naar Oshkosh. Daar moest nog anderhalf uur bij worden omgevlogen omdat het toestel geen ADSB-out transponder heeft en zodoende niet in ieder luchtruimgebied welkom was. Al met al een flinke reis. Aan het einde van de show werd het toestel teruggevlogen naar St. Augustine in Florida om vanuit daar weer terug te reizen naar Brazilië.
Dit Braziliaanse ontwerp zullen vermoedelijk niet snel in Europa gebouwd zien worden. Daarvoor is bijvoorbeeld de Vans RV-10 als proven concept een te grote concurrent.