
Lelystad Airport, 13 december 2022 – Eigenlijk heeft het nog lang geduurd, maar als één van de laatste Brits geregistreerde sportvliegtuigen op Lelystad Airport is ook de G-CIRU overgeschreven naar het luchtvaartuigregister van Nederland. Deze Cirrus SR20X vloog al elf jaar en één week als G-CIRU voor Cirrent uit Zwaag. Tussen 5 oktober 2011 en 12 oktober 2022 stond het toestel met het Britse kenmerk op naam van deze eigenaar. Daarvoor kende het toestel nog twee eerdere Britse eigenaren. De G-CIRU werd op 6 juli 2009 in Groot-Brittannië ingeschreven.

Voor het Britse tijdperk vloog het toestel als M-CIRU rond en deze kist heeft vanuit de fabriek nog de registratie N164CS gedragen. Die eerste twee registratie stonden er maar heel kort op. Op 5 juni 2009 rolde het toestel als N164CS en met c/n 2023 de fabriek uit. Op 31 juni 2009 werd het toestel even overgeschreven naar het eiland Man als M-CIRU om op 6 juli 2009 alweer G-CIRU te worden.

Brexit
Na de Brexit, die realiteit werd op 31 januari 2020, is Groot-Brittannië geen EASA land meer. Dat betekent dat er geen gelijke regels meer zijn ten aanzien van onderhoud, typecertificaten e.d. van luchtvaartuigen. Het is daarmee, na een overgangsperiode, lastig geworden om buiten de UK een Brits toestel in eigendom te hebben. Vandaar dat de G-CIRU op 21 oktober 2022 omgeregistreerd werd naar PH-CRU. De eigenaar bleef onveranderd.

Grand Cru
Het toestel heeft sindsdien al een aantal keer met zijn nieuwe identiteit gevlogen. Tot vandaag hadden we de kist nog niet met zijn nieuwe kenmerk gezien. De overgang vanwege de Brexit is dan misschien wat cru, de nieuwe registratie is “Grand Cru”! Dat komt vooral omdat er mooie sierlijke letters voor zijn gebruikt met een keurig schaduwrandje. Daar houden we wel van! Beter dan de standaard “rechttoe-rechtaan” plakletters.

Next Brexit exit
Zoals de G-CIRU / PH-CRU zijn er nog meer op Lelystad Airport. Recent werd de G-VAAC omgeregistreerd naar PH-GTT en wordt de G-SKYV straks PH-PEK.
