
Lelystad Airport, 22 december 2022 – De Zwitserse Gulfstream G650 HB-IVJ is voor Lelystad Airport geen onbekende. In juli 2015 was het toestel bij de vliegtuigspuiterij QAPS (tegenwoordig genaamd Satys) voorzien van een nieuw uiterlijk met een rood/blauwe striping. Nu, ruim zeven jaar later, is er niets meer over van dit uiterlijk. De kist is momenteel maagdelijk wit gespoten! Het enige kleurelement is het Zwitserse vlaggetje op de motorgondel. Deze Gulfstream vliegt tegenwoordig onopvallend en anoniem in de rondte.


Mist
De HB-IVJ arriveerde op een vlucht vanuit Bern/Belp (LSZB). De vluchttijd had beperkt kunnen blijven tot een uur, ware het niet dat mist zich over de Lelystadse luchthaven had uitgespreid. De zichtwaarden waren aanvankelijk zo slecht dat de metertjes voor de zichtwaarden nauwelijks af te lezen waren…. 😉 .

Holding
Goede raad is duur, in dit geval te kwantificeren op een half uurtje rondvliegen in een Gulfstream G650. De bemanning van de Gulfstream wilde wachten met de landing tot de zichtwaarden verbeterd waren. De HB-IVJ werd daarop naar 3.000ft gedirigeerd en mocht vervolgens een holding pattern vliegen boven het Zwarte Meer, noord van Kampen. Ondertussen hield de toren de bemanning op de hoogte van de oplopende zichtwaarden. Na een half uur was het zicht voldoende opgeknapt. Sterker nog, een winterzonnetje deed zijn best de resterende mist op te lossen. De HB-IVJ kreeg dan ook toestemming om na het vierde rondje in de holding een RNAV approach voor baan 23 te maken. De daarop volgende landing verliep prima.
Na de landing werd de Gulf, die voor Lelystad toch wel fors is, naar het Delta apron gedirigeerd. De copiloot was zichtbaar blij ons te zien!

Nadat de motoren tot stilstand waren gekomen konden de passagiers naadloos instappen in de gereedstaande taxi die tot aan de vliegtuigtrap mocht rijden. De bemanning maakte vervolgens het toestel gereed voor de terugvlucht. Voor dat doel werden ook de nodige litertjes JetA1 getankt. Op de foto hieronder is goed te zien hoe fors een Gulfstream G650 is. De bemanning loopt hier namelijk net een rondje om het toestel heen en staat onder de motorgondel. Tegen 16:00u vertrok het toestel weer richting Bern.

Boutique Aviation
De HB-IVJ vloog onder zijn vaste vluchtnummer BQA6. Dat hoort bij de eigenaar van het toestel, Boutique Aviation AG uit Zürich. Deze G650 is in 2013 gebouwd en draag c/n 6062. Sinds 13 april 2014 vliegt deze luxe long range bizjet in Zwitserland. Eerst op naam van Baha Mar Resorts Ltd op de Bahama’s en sinds september 2015 voor zijn huidige eigenaar. Daarvoor zou de G650 per 21 augustus 2013 in Denemarken als OY-IZM voor Ricardo Ivan Zamorano gaan vliegen met als houder Execujet Scandinavia A/S uit Roskilde. Die registratie is alleen uiteindelijk niet opgenomen. Tijdens de testvluchten droeg deze kist in de Verenigde Staten korte tijd de regi N662GA.

Boutique Aviation zet deze Gulfstream regelmatig in voor de lange afstanden. Het toestel is dan ook regelmatig aan de andere kant van de Atlantische Oceaan te vinden. Nassau op de Bahama’s is dan regelmatig de bestemming, dus de link met de Bahama’s is er nog altijd. Vandaag stond duidelijk een korter hopje in het rooster.
