Lelystad Airport, 24 december 2022 – Nét voor het invallen van de Kerstavond zagen we nog een mooie Cessna 340A voorbijkomen, op weg naar een schamele stal in het oosten van Lelystad Airport, aan het ‘Charley platform’. Toch was dit toestel – in toepasselijke rood/witte Kerstkleuren – niet een dakloze passant op zoek naar een plek voor de nacht. Het verhaal gaat hier over een vaste bewoner. We hebben het over de N340JF, een Cessna 340A uit 1978. Dit toestel is al op 5 juli 2022 aangekomen op Lelystad Airport en heeft zich nog maar een paar keer daarna laten zien.
Het toestel is na zijn geboorte gaan vliegen in de Verenigde Staten als N6263X. Op 10 december 1991 vertrok deze twin naar Frankrijk om daar als F-GLPM gedoopt te worden. Het was in die dagen dat Aéroport de Troyes – Barberey (LFQB) als thuisbasis genoemd werd bij de toenmalige vliegtuigtellingen.
Tot 2009 kende de F-GLPM slechts één eigenaar. Op 6 juni 2009 werd ons “Kerstvliegtuig” weer overgeschreven naar de Verenigde Staten, nu als N340JF, het huidige kenmerk. We schatten in dat het toestel evenwel in Frankrijk is gebleven.
De eerste helft van het jaar vloog de N340JF een paar keer vanaf Toussus le Noble (LFPN). Het toestel heeft nu een Nederlandse eigenaar en is op 5 juli 2022 van Toussus le Noble overgevlogen naar de Flevopolder.
Pas weer op 19 oktober 2022 meldde de N340JF zich weer bij de startaan. Er werd vervolgens een lokale vlucht gemaakt, waarbij naar een hoogte werd geklommen rond de 6.000 ft. Dat was vermoedelijk om de in dit model aanwezige drukcabine te kunnen testen. Ook op 26 oktober en 12 november maakte de Cessna lokale vluchtjes.
De maand december zou bijna zonder een vlucht verlopen zijn, ware het niet dat het toestel vandaag dus ook het luchtruim koos. Ook nu weer voor een korte lokale vlucht, ook nu weer met een gedeelte van de vlucht op hoogte, zo’n 5.600 ft.
De N340JF heeft in de staart nog een logo staan. We hebben nog niet achterhaald van welk bedrijf dit was. Wel is onderaan op de staart nog te zien dat het toestel Franse roots heeft gehad. Het typeplaatje is in de loop van de jaren wat sleets geworden. Het constructienummer 340A0451 is met wat moeite nog wel af te lezen.
Cessna 340 in Nederland
In Nederland is tegenwoordig een Cessna 340 niet meer zo veel voorkomend. Er staat er nog één ingeschreven, de PH-NVK, maar die heeft een Oostenrijkse eigenaar. Er zijn nog wel twee Amerikaans geregistreerde exemplaren actief, één op Teuge en één op Midden Zeeland. Dat laatste toestel beschikt over een tweetal Rolls Royce turbinemotoren.
In vroeger jaren waren op Teuge wel vaker Cessna 340’s te vinden. Dat kwam omdat de Cessna importeur hier gehuisvest was. Op Lelystad Airport vloog een tijdje de PH-GCI voor de vliegschool van AIS als trainer voor twin ratings.
Een laatste Cessna 340A die we niet onvermeld willen laten is de OE-FCI. Deze Oostenrijkse kist vindt momenteel tijdelijk onderdak in de spuithal van Satys op Lelystad Airport. Begin 2023 zal deze vogel weer uitvliegen.