9J-PAA Aviation Traders ATL-98 Carvair van Phoebus Apollo op Rand

9J-PAA Aviation Traders ATL-98 Carvair – Phoebus Apollo Aviation

Rand, 25 september 2022 – De Aviation Traders ATL-98 Carvair is een oud transportvliegtuig dat ontwikkeld is uit de Douglas DC-4. Na de Tweede Wereldoorlog was er een overschot aan Douglas C-54 Skymasters (de militaire variant van de DC-4). Van dat overschot werden 21 toestellen omgebouwd tot Carvairs.
Op de luchthaven Rand bij Johannesburg in Zuid-Afrika is nog een vrij complete Carvair te vinden. Dat is één van de twee bewaard gebleven exemplaren. Een tweede Carvair bevindt zich in de Verenigde Staten. Dat is de N89FA (c/n 27249). Dit toestel staat nog ingeschreven en zou in principe zelfs nog luchtwaardig zijn.

9J-PAA Aviation Traders ATL-98 Carvair – Phoebus Apollo Aviation

De 9J-PAA is in 1945 gebouwd als Douglas C-54E. Het constructienummer is 27314 en het toestel ging als 44-9088 bij de United States Army Air Force vliegen. Al in december 1945 werd het toestel civiel ingezet door Pan-Am als N88881. Vervolgens vertrok het toestel naar Japan en ging als JA6015 vliegen voor Japan Airlines. In 1965 werd Ansett-ANA de eigenaar en kreeg het toestel de registratie VH-INM. Pas op 12 juli 1968 werd dit exemplaar door Aviation Traders omgebouwd tot Carvair. Dit was de 21e en laatste DC-4/C-54 die omgebouwd werd tot Carvair.

9J-PAA Aviation Traders ATL-98 Carvair – Phoebus Apollo Aviation

Het toestel bleef VH-INM en bleef na de verbouwing vliegen voor Ansett-ANA. In 1978 ging de Carvair naar de Verenigde Staten als N54596. Om vervolgens datzelfde jaar naar Nieuw-Zeeland overgeschreven te worden als ZK-NWB. De maatschappij die er toen mee vloog was Nationwide Air. Na nog een paar eigenaren vertrok het toestel in 1990 opnieuw naar de Verenigde Staten, ditmaal als N5459M. Er kwam Hawaii Pacific Air op de romp te staan. In november 1996 werd de Carvair door Wonderair ingelijfd en dat was in Zuid-Afrika. De huidige eigenaar Phoebus Apollo liet het toestel in mei 2002 in Zambia registreren als 9J-PAA.

9J-PAA Aviation Traders ATL-98 Carvair – Phoebus Apollo Aviation

In Nederland waren in de jaren zestig en zeventig diverse Carviars actief. Ze vlogen vooral vanuit Engeland naar Zestienhoven. Op de foto hieronder is de G-ASHZ Aviation Traders ATL-98 Carvair in de kleuren van British Air Ferries op Rotterdam te zien. De foto is medio jaren zeventig gemaakt door Piet Hitzerd.

G-ASHZ Aviation Traders ATL-98 Carvair – British Air Ferries (Rotterdam, medio jaren zeventig)
Ongevallen
Van de 21 Carvairs zijn er acht door ongevallen aan hun eind gekomen. Op 28 december 1962, op de dag van publicatie van dit artikel exact zestig jaar gelden, crashte op Rotterdam Zestienhoven de G-ARSF. Deze Carvair kwam uit Southend en wilde op een besneeuwd Rotterdam landen. Het toestel kwam 240 meter voor de baan tegen de grond. De rechtervleugel brak af en de romp kwam op zijn kop te liggen. De stewardess en veertien passagiers kwamen met de schrik vrij. Alleen was de hooggelegen cabine na de crash ingedrukt. Helaas konden alleen de copiloot en de boordwerktuigkundige hieruit bevrijd worden. De captain heeft bij dit ongeluk het leven gelaten

Krantenfoto van de Carvair G-ARSF die op Zestienhoven verongelukt is (Foto: Het Vrije Volk)

Niet luchtwaardig

De 9J-PAA vliegt zover we kunnen nagaan in elk geval sinds 2009 niet meer (mogelijk zelfs nog daarvoor ook al niet meer). Het toestel staat in een hoekje op Rand weg te kwijnen. Toch ziet het toestel er nog redelijk compleet uit. Wel zijn de nodige gaten in de rol-, hoogte- en richtingsroeren gevallen. Deze onderdelen zijn nog met linnen bespannen en zijn het eerste aan slijtage onderhevig. Er zouden nog plannen bestaan om het toestel weer in de lucht te krijgen, al worden die – naar mate de tijd verstrijkt – steeds minder realistisch helaas…

De bewegende delen zijn er niet best aan toe

Aanvulling

Van Frans C. Nellis kregen we een aantal interessante foto’s van de G-ANYB Aviation Traders ATL-98 Carvair van Channel Air Bridge. Waarvoor dank! Hij fotografeerde deze Carvair op Zestienhoven op 1 augustus 1962. Toen arriveerde het toestel uit Engeland met passagiers en vracht aan boord. Het toestel taxiede na de landing op de twee binnenste motoren naar het platform. De neus werd opgeklapt om een Sunbeam Rapier en Moris Mini in te laden. Hierna vertrok het toestel weer naar de overkant van de Noordzee.

3 gedachten over “9J-PAA Aviation Traders ATL-98 Carvair van Phoebus Apollo op Rand

  1. Ooit in Australië voorzien van de nickname “Polish 747”. Het was een geesteskind van Sir Freddy Laker die later met goedkope vliegtickets de markt op kwam.

  2. Met veel plezier gelezen, op 3 motoren zag ik ze ook wel eens overkomen . Olie overpompen naar de motoren tijdens de vlucht was gebruikelijk.

  3. Op 1 augustus 1962 maakte ik op Zestienhoven een serie van 14 foto’s van een Carvair van British United Airways/ Channel Air Ferries, de G-ANYB. Als je belangstelling hebt, wil ik de albumbladen wel scannen, of – beter – de negatieven scannen. Ben benieuwd naar je reactie.

Laat een reactie achter bij Rijkus de LangReactie annuleren