
Oshkosh, EAA AirVenture, juli 2022 – De Diamond DA 50 RG (formeel DA 50 C) heeft in Europa al zijn EASA typegoedkeuring. In de Verenigde Staten is men daar met de FAA nog mee bezig. Vandaar ook dat het merendeel van de thans gebouwde exemplaren hun weg in Europa heeft gevonden. Er is op dit moment één Diamond DA 50 RG aan de andere kant van de Atlantische Oceaan te vinden, dat is de N150RG.

De N150RG heeft als serienummer 50.C.A.A.007. Het toestel heeft als testregistratie OE-VPU gehad en is als OE-UDX naar de Diamond fabriek in Canada gevlogen. Het toestel vliegt daar sinds 17 november 2021 als demonstrator op naam van Diamond Aircraft Sales USA Inc., maar wel (nog) met een experimental status, zolang het FAA typecertificaat nog niet binnen is.

De N150RG is de eerste Diamond DA 50 RG in de productierij die zo’n ingewikkeld constructienummer heeft met “C.A.A.” erin. We zijn er nog niet uit waar dit voor staat en waarom de eerste toestellen dit niet hebben.

De N150RG kwamen we tegen tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in juli dit jaar. Op de stand van Diamond Aircraft stond het toestel prominent opgesteld en mocht zich verheugen op de nodige belangstelling. Als de Amerikaanse typegoedkeuring binnen is ligt er voor dit model ongetwijfeld een mooie markt open. Er zullen dan beslist meer toestellen de oversteek maken naar Noord-Amerika.

Productieoverzicht
Registratie | Type | C/N | Remarks |
---|---|---|---|
OE-VSO | Diamond DA 50 Super Star | 50.001 | No retractable gear, FF 04/04/07 |
OE-VLS | Diamond DA 50-L1 Magnum | 5L.001 | No retractable gear, FF 14/05/08, cvtd to DA50-JP7 Turbine |
OE-VSO | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.002 | |
OE-VVV | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.003 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.004 | Produced? Some internetpages say OE-VTW, seems wrong |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.005 | Produced? |
OE-VTW | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.006 | c/n checked Geneva 29/05/2024 |
N150RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.007 | ex OE-UDX, OE-VPU, Demonstator Diamond Canada |
G-SORG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.008 | ex OE-UDY |
PH-TAX | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.009 | dd 29/10/21, based EHLE |
HB-RTT | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.010 | ex OE-VPT, dd 31/08/21 based LSZB |
HB-DTT | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.011 | ex OE-DXX, was demo aircraft in China |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.012 | |
OO-RDR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.013 | dd 29/10/21, based EHSE/EBAW |
G-DOGA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.014 | |
N163PS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.015 | ex HB-DMS |
YR-STG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.016 | |
OE-DSD | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.017 | dam. 13/06/23 Wagener, SC (USA) during take off. The pilot’s decision to take off from a short, grass runway in gusting wind conditions, resulting in a rejected takeoff and runway excursion. |
D-EOTF | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.018 | |
D-EMVH | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.019 | all white |
LN-ABZ | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.020 | ex G-YNWA |
PH-HJB | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.021 | dd 20/07/22, based EHKD |
PH-ASN | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.022 | dd 21+22/07/22, based EHLE |
HB-DTC | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.023 | |
3A-MYP | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.024 | |
T7-BKK | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.025 | |
N4169Z | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.026 | ex S5-DUB |
G-CMJZ | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.027 | |
OO-HAN | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.028 | dd 13/11/22, based EHBD, w/o 02/09/23 EHBD |
D-EEJS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.029 | dd 13/01/23, based EDSB |
N66RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.030 | |
D-EWFF | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.031 | |
N732LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.032 | ex OE-UDY |
D-ERJL | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.033 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.034 | |
OH-TAM | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.035 | |
G-OUTY | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.036 | based EGGP |
D-EFYY | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.037 | |
N338LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.038 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.039 | |
N523SA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.040 | |
N41ZR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.041 | ex OE-DSO, Demo EAA AirVenture Oshkosh 2023 |
N542SA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.042 | |
N543RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.043 | ex OE-UDI |
N27KY | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.044 | ex OE-VPU |
N445LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.045 | |
LN-FRI | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.046 | ex OE-VPT Blue/silver/orange at factory 19/06/23 |
A7-DPG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.047 | ex OE-UDU, Demo Dubai Air Show 2023 |
G-CMOE | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.048 | |
N324LA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.049 | |
PH-WOI | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.050 | dd 15/11/23, based EHLE |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.051 | |
N53RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.052 | |
N553RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.053 | ex OE-VPT |
D-EBHX | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.054 | |
N23DA | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.055 | |
? | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.056 | |
N557RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.057 | |
OE-DLL | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.058 | ex OE-VPU |
N559RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.059 | ex OE-UDU |
G-CMTB | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.060 | |
PR-WUR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.061 | ex OE-VPT |
G-STUM | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.062 | ex OE-VPU, Silver c/s |
PH-ZYS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.063 | dd 27/04/24, based EHLE |
N992RR | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.064 | |
N565RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.065 | ex OE-UDW, Ferryflight to USA 13/10/2024 |
N188JB | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.066 | ex OE-UDU, Ferryflight to USA 17/11/2024 |
G-PEMD | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.067 | |
N588RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.068 | ex OE-UDX |
N968RG | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.069 | |
HB-DAS | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.070 | ex OE-VPU |
SP-PKT | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.072 | ex OE-UDT |
SP-ASZ | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | 50.C.A.A.074 | |
B-12U9 | Diamond DA 50 RG (DA 50 C) | ? |
2 gedachten over “De N150RG is de eerste Diamond DA 50 RG aan de andere kant van de Oceaan”
Wat weer een leuk artikel. Heb er nog één kunnen vinden: 3A-MYP c/n 50.C.A.A.024.
Verder wens ik iedereen een voorspoedig en gezond 2023!
Dank voor het compliment en voor de aanvulling! Ik heb de info toegevoegd aan de lijst.
Groet,
Berend Jan