Schiphol, 30 december 2022 – Vanuit het Zwitserse Sion (LSGS) arriveerde vandaag voor de eerste maal de PH-RRW op Schiphol. Deze kersverse Bombardier BD-700-1A10 Global 6500 (c/n 60075) is op 19 december 2022 hagelnieuw afgeleverd vanaf de fabriek van Bombardier op Montréal–Trudeau International Airport (CYUL) in Canada. De afleveringsvlucht die dag van 6 uur en 20 minuten leidde het toestel rechtsreeks naar zijn nieuwe thuisbasis, Eindhoven Airport (EHEH). Deze afstand was een peulenschilletje voor deze kilometervreter, het toestel heeft een range van maar liefst 6.600 NM / 12.223 km. De tijdelijke Canadese testregistratie van deze Global 6500 was C-GXAF.
Naar Sion
Na aflevering is de PH-RRW de afgelopen anderhalve week al vijf keer vanaf Eindhoven naar Sion gevlogen. Misschien krijg je spaarpunten of zegeltjes bij iedere landing? En dat is iets waar de eigenaar, Robert van der Wallen, best wel eens geïnteresseerd in zou kunnen zijn. Hij was namelijk de oprichter van het bedrijf BrandLoyalty. Deze succesvolle onderneming verzorgt spaarsystemen voor winkels zodat hun klanten kunnen sparen voor handdoeken, wijnglazen, pannen e.d. In 2013 verkocht Van der Wallen zijn aandelen in het bedrijf en sindsdien investeert hij in diverse projecten. Ook heeft hij geïnvesteerd in deze grote bizjet!
Loyaal
De PH-RRW is overigens niet het eerste privévliegtuig van deze eigenaar. Hiervoor vloog hij met de PH-HWM, een Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604 uit 2013 met c/n 5937. Dit toestel is verkocht en staat sinds 24 augustus 2022 op naam van een bedrijf uit Antwerpen. De eigenaar is loyaal aan het brand ‘Bombardier’ gebleven en heeft nu dus de PH-RRW afgeleverd gekregen. Net als de PH-HWM is ook bij de PH-RRW JetNetherlands de houder van het toestel. Zij zorgen ervoor dat de bemanning op het juiste moment klaar staat, dat het toestel onderhouden wordt en dat de koffie bruin is als de passagiers aan boord komen.
FL470
Op de vlucht vandaag vanaf Sion werd het toestel even flink de sporen gegeven. De Global 6500 klom naar maar liefst Flight Level 470. De meeste andere verkeersvliegtuigen en bizjets kruisen doorgaans gemiddeld een tienduizend voet lager. De maximale hoogte voor een Global 6500 is overigens FL510, dus daar bleef de PH-RRW nog net onder. Op de afbeelding hieronder van Flightradar24 is de gevlogen route te zien. Het rode deel van de lijn is waar het toestel op FL470 vloog. Al ter hoogte van Luxemburg werd de daling voor Schiphol ingezet.
Na de landing op baan 22 van Schiphol-Oost werd de PH-RRW op het uiterste puntje van het platform geparkeerd. Niet een ideale plek voor een knappe foto, al helemaal niet als het toestel ook nog eens met zijn neus naar de baan wordt geparkeerd.
Het vertrek van de PH-RRW staat gepland op Oudejaarsdag rond 10:30u. En raad eens wat de bestemming wordt… Juist! Op naar het zesde stempeltje!