PH-AOP Taylorcraft Plus D op weg naar een Nederlands BvL

PH-AOP / LB323 Taylorcraft Plus D

Teuge, 5 januari 2022 – In de hangaar van AMN (Aircraft Maintenance Netherlands) op het vliegveld Teuge gebeuren regelmatig mooie dingen! Zo wordt daar momenteel de PH-AOP klaar gemaakt om in Nederland te gaan vliegen. De PH-AOP is een Taylorcraft Plus D (c/n 182). Dit toestel is door Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd. in 1942 gebouwd. Bij AMN wordt het proces doorlopen om dit toestel een Nederlands Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) te laten verkrijgen.

PH-AOP / LB323 Taylorcraft Plus D

Taylorcraft – Auster

Taylorcraft Aeroplanes bouwde sinds 1938 op verschillende locaties in Engeland in licentie Amerikaanse Taylorcraft toestellen. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden deze alle militair ingezet. Op 8 maart 1946 ging de naam van Taylorcraft Aeroplanes over in het welbekende Auster Aircraft Ltd.

PH-AOP / LB323 Taylorcraft Plus D

De PH-AOP is als militair toestel gebouwd voor het Britse Army Air Corps (AAC) – de “vliegende landmacht”. Formeel werd het militaire toestel aangeduid als een Auster I. Er werd een serie van honderd toestellen aangeschaft, die hadden c/n 133 tot en met 232. De serie was niet helemaal opeenvolgend, c/n 137 ontbrak en er was nog een c/n 165A. Deze aankomende Nederlandse Taylorcraft met c/n 182 hoort dus ook in deze serie thuis.

De Britse roundel op de PH-AOP / LB323 Taylorcraft Plus D

Bij de Britse Taylorcraft Plus D / Auster I modellen was de Amerikaanse Lycoming O-145-A2 motor uit het Taylorcraft Plus C model vervangen voor een Britse Blackburn Cirrus Minor I motor. Dit luchtgekoelde, omgekeerde blok met vier cilinders in lijn levert 90 pk (67 kW) aan vermogen op.

Onder de motor zijn de vier uitlaten te zien van de Blackburn Cirrus Minor I

LB323 en G-AHSD

Bij het AAC kreeg de Auster I de taak als Air Observation Post (AOP). Het toestel dat nu – toepasselijk – PH-AOP gaar worden, kreeg op 5 oktober 1942 het militaire serial LB323 mee. De LB323 ging vliegen bij diverse Britse Squadrons, allen binnen de Engelse landsgrenzen (47 M.U., 652 sq, 656 sq, 84 sq en 310 sq). Op 5 oktober 1945 werd de LB323 als “Struck of Charge” buiten dienst gesteld en naar (toen nog) Taylorcraft terug verkocht.

Bij het Army Air Corps vloog deze Taylorcraft als LB323

Op 1 juli 1946 werd de LB323 in het Britse civiele luchtvaartuigregister ingeschreven als G-AHSD. Het toestel kwam op naam te staan van (het inmiddels hernoemde) Auster Aircraft Ltd. Naast de LB323 werden uiteindelijk 57 van de 100 Auster I’s civiel geregistreerd. Hierbij werd de typeaanduiding gewijzigd naar Taylorcraft Plus D en was het niet meer een Auster I. In Engeland staan momenteel nog zeven Taylorcraft Plus D exemplaren ingeschreven.

PH-AOP / LB323 Taylorcraft Plus D

De G-AHSD is redelijk ongeschonden zijn carrière doorgekomen. Alleen op 22 januari 1957 maakte het toestel een noodlanding op het verlaten vliegveld van Nuthampstead, Herts toen de piloot verdwaalde. Het toestel kwam op zijn neus te staan en de propeller versplinterde. Gelukkig is het toestel daar goed van hersteld.

Naar Nederland

Na een flinke lijst met eigenaren door de jaren heen is officieel per 21 oktober 2021 de Nederlander Erik Haxe de hoeder van dit toestel geworden. De Taylorcraft zou aanvankelijk ondergebracht worden bij de Dutch Nostalgic Wings op Hoogeveen (EHHO). Dit is nu gewijzigd naar Egmond Vintage Wings (EVW). EVW en AMN voeren gezamenlijk het onderhoudsprogramma voor dit toestel uit. Al op 7 juni 2021 werd de G-AHSD vanuit Engeland naar Hoogeveen gevlogen. Het jaar daarop is er naar onze waarneming niet (of nauwelijks) met het toestel gevlogen. Pas op 29 augustus 2022 zien we de G-AHSD weer actief in de lucht.

PH-AOP / LB323 Taylorcraft Plus D

Op 11 oktober 2022 werd de G-AHSD vanaf Hoogeveen overgevlogen naar Teuge. Daar troffen wij vandaag (5 januari 2023) de Taylorcraft aan in de hangaar van AMN. De G-AHSD werd 24 november 2022 uitgeschreven uit het Britse register met de vermelding dat het toestel naar Nederland is verhuisd.
De nieuwe Nederlandse registratie PH-AOP staat inmiddels in de staart. Dit is met mooie kleine bruine letters gedaan, gelijk aan de bruine kleur op de romp. Het toestel mist momenteel nog zijn propeller, maar verder lijkt compleet om binnenkort een BvL te ontvangen. Daarmee wordt de Nederlandse historische luchtvloot uitgebreid met een prachtig exemplaar van meer dan tachtig jaar oud!

De registratie PH-AOP staat al in de staart

Een gedachte over “PH-AOP Taylorcraft Plus D op weg naar een Nederlands BvL

Geef een reactie