
Lelystad Airport, 7 januari 2023 – In augustus en november van 2022 zijn in het Nederlandse luchtvaartuigregister een tweetal Beechcraft C90B King Air turboprops ingeschreven. Het gaat om de PH-KAR in augustus en de PH-ACA in november. Toevalligerwijs komen beide kisten uit Oost-Europa. De PH-KAR vloog voorheen in Tsjechië, de PH-ACA in Hongarije. En beide kisten zijn door hetzelfde bedrijf, Hangar One op Teuge, onder handen genomen om in het Nederlands luchtvaartuigregister opgenomen te kunnen worden. Vervolgens staan nu beide toestellen gebroederlijk naast elkaar in dezelfde hangaar op Lelystad Airport.
C90B
Beide King Airs zijn van het type C90B. In het Nederlandse register staan beide twins echter ingeschreven als C90A. Ook op de typeplaatjes van beide toestellen staat C90A vermeld. Dat komt omdat de C90B eigenlijk alleen een commerciële benaming is, waarbij het toestel meelift op het typecertificaat van de eerdere Beech C90A King Air. Voornaamste aanpassingen zijn standaard vierbladige propellers en betere geluidsisolatie in de cabine.



PH-KAR
De PH-KAR vloog voorheen als OK-SIL in Tsjechië. Het toestel is in 1994 gebouwd en heeft c/n LJ-1370. In juli 1994 ging deze King Air in de Verenigde Staten vliegen als N1570C. op 14 december 1994 kwam het toestel naar Duitsland en werd als D-IHAH geregistreerd. Sinds 5 januari 2016 stond het in Tsjechië ingeschreven als OK-SIL. Deze kist was toen eigendom van SILMET Příbram a.s. Dat verklaart meteen de registratie. SILMET is een brandstofmaatschappij met eenentwintig tankstations door heel Tsjechië.

De OK-SIL was de afgelopen jaren regelmatig te zien in Nederland. Onder ander op Teuge voor onderhoud bij Hangar One. Ook bezocht de OK-SIL op 19 oktober 2018 Lelystad Airport al eens.

Bij Hangar One is de OK-SIL overgezet naar het Nederlandse luchtvaartuigregister. Op 11 augustus 2022 werd de registratie PH-KAR voor dit toestel geadministreerd, op naam van Dutch Aviators B.V.

Niet lang voor de komst van het toestel naar Nederland zijn er een aantal cosmetische veranderingen aan de OK-SIL aangebracht. Zo is al het zwart vervangen voor antraciet grijs. De rode accentstrepen zijn verdwenen en ook de winglets zijn nu geheel grijs. Het is een beetje “zoek de tien verschillen”.


Op de staart, bij de knik naar de romp is een nieuw stukje plaatwerk gekomen. De zwarte voorrand van de staart loopt nu minder ver door. Tenslotte zagen we dat het beacon light op het puntje van de staart ontbreekt.

Sinds 26 augustus 2022 verblijft de PH-KAR in een hangaar aan het Hotel-platform op Lelystad Airport. De afgelopen maanden is het toestel niet vaak op pad geweest, we hebben de PH-KAR alleen op 2 november 2022 nog maar kunnen fotograferen.

PH-ACA
De PH-ACA was voorheen de HA-ACA in Hongarije. Dit toestel was op 14 december 2021 vrij onopgemerkt als HA-ACA op Lelystad Airport neergestreken. Ook dit toestel is een Beech C90B King Air. Het toestel stamt uit 1993 het het c/n is LJ-1327, iets ouder dus dan de PH-KAR.

In februari 1993 ging deze King Air in de Verenigde Staten vliegen als N8227P. Aanvankelijk was er eerst sprake van dat de registratie D-IOMG gebruikt zou worden, maar dat is niet doorgegaan. Per 29 januari 1994 werd FVG-Flugzeugvermietungs GmbH eigenaar van de twin en zij lieten de registratie D-IHHE optekenen. Daarna werd de huidige Hongaarse registratie toegekend, dat was op 6 februari 2018.

Voorheen stond deze turboprop gestationeerd op Kiskunlacháza Airport (LHKK) nabij Budapest. In het najaar van 2021 werd de HA-ACA via Planecheck te koop aangeboden voor € 849.000,00. Niet lang daarna was de advertentie verwijderd en verscheen de King Air op Lelystad Airport.

Na een jaartje als Hongaar geopereerd te hebben is ook deze Beechcraft bij Hangar One “omgekat” en van een Nederlands kenmerk voorzien. De HA-ACA werd op 23 november 2022 formeel de PH-ACA en kwam op naam te staan van Monnikenberg Exploitatie B.V.


Op 13 december 2022 was de PH-ACA gereed om van Teuge naar Lelystad Airport te vliegen. Sindsdien staat ook deze kist naast de PH-KAR in de hangaar aan het Hotel-platform.


De PH-ACA (en voorheen de HA-ACA) heeft vaak een vast reisdoel. Het toestel pendelt regelmatig heen en weer tussen Sankt Gallen / Altenrhein (LSZR) in Zwitserland en Schiphol of Lelystad Airport. Vandaag troffen we de PH-ACA bij vertrek voor opnieuw een vlucht naar Zwitserland. Aan het begin van de avond kwam d PH-ACA weer terug en landde eerst op Schiphol. Kort daarna werd de King Air overgevlogen naar Lelystad Airport.
