
Teuge, 5 januari 2023 – Sinds 1 augustus 2022 staat op Teuge een leuk klassiek toestel uit 1966. Dit was de OO-RAC. Inmiddels is dit kistje bij Aircraft Maintenance Netherlands (AMN) omgeregistreerd naar PH-DCV. Die registratie staat voor Deux-Cent-Vingt en is een creatieve verwijzing naar het type van dit vliegtuig, CEA Jodel DR.220 2+2.

DR.220 en DR.221
De DR.220 2+2 is een ontwerp van Pierre Robin en is ontstaan uit de samenwerking met Jean Délémontez, de hoofdontwerper bij Jodel. Samen met hem richtte Robin in 1954 Centre-Est Aéronautique (CEA) op. Vanaf november 1970 werd de naam Avions Pierre Robin. In de familielijn werd eerst de DR.250 Capitaine ontwikkeld uit de Jodel DR.1050M1.


Van de DR.250 werd op zijn beurt de romp ingekort tot een tweezitter met een klein kinderzitje achterin. Ook werd er een groter staart toegepast dan op de DR.250. Dit werd de Jodel DR.220 2+2. Dit model kreeg een Continental O-200-A mee van 105 pk (77 kW).

De DR.221 Dauphin is gelijk aan een DR.220 2+2 maar kreeg een iets sterkere Lycoming O-235C van 115 pk (84 kW) mee. Van de DR.220 2+2 zijn er 83 gebouwd, bij de DR.221 Dauphin is de teller op 62 blijven steken. De constructienummers lopen in types door elkaar van 1 tot en met 145.


De CEA DR.220 2+2 die nu op Teuge staat is in 1966 gebouwd en heeft c/n 4. De complete levensloop van het toestel hebben we onderaan dit artikel weergegeven. Op de eerste dag van augustus 2022 kwam dit kistje van Verviers als OO-RAC naar zijn nieuwe thuisbasis Teuge gevlogen.


De nieuwe eigenaar van deze Jodel is E.T.L. Schoemacher geworden. Deze eigenaar vliegt ook vanaf Teuge met een ander interessant toestel, de PH-BLD Scottish Aviation Bulldog 120. Dit is een voormalig Zweeds militair toestel en het draagt nog zijn oude militaire kleuren.
Een ander toestel van deze eigenaar was de PH-FJI Fuji FA-200-160 Aero Subaru. Dit toestel is in juni 2021 verkocht en verblijft sindsdien op Twente. Met de keuze voor de registraties als PH-FJI (“Fuji”), PH-BLD (“Bulldog”) en nu PH-DCV (DR.220 / “Deux-Cent-Vingt”) ontbreekt het de eigenaar niet aan creativiteit! Daar houden we wel van!

Levensloop
Datum | Registratie | Opmerking |
15-9-1966 | F-BNVF | Aero Club du Dauphine – Le Versoud |
25-11-1969 | Aero Club de la Vallee de la Creuse – Argenton | |
2-10-1972 | Societe Nouvelle Wassmer Aviation sa – Issoire | |
9-10-1972 | ccd from the French civil aircraft register | |
19-12-1972 | OO-RAC | G. Roodhans – Grimbergen (CofR 2288) |
1-2-1974 | P. Uebe – Grimbergen | |
15-9-1990 | noted restored at Grimbergen | |
9-3-1998 | returned from Antwerpen to Grimbergen | |
8-9-2006 | C. Boucher & S. Boucher – Grimbergen | |
27-11-2007 | (F-HBRC) | reservation, ntu |
27-11-2007 | OO-RAC | Y. Poleur – Goetsenhoven |
17-12-2011 | D. Wynands & G. Van den Meerssche | |
20-12-2011 | ccd from the Belgian civil aircraft register | |
16-1-2012 | D. Wynands & G. Van den Meerssche – Temploux (restored) | |
2019 | based at Verviers | |
07-2022 | offered for sale – tt 5.321 hrs – 29.950 euro | |
1-8-2022 | ferried Verviers to Teuge and based | |
17-11-2022 | ccd from the Belgium civil aircraft register | |
22-12-2022 | PH-DCV | E.T.L. Schoemacher – Twello (Reg means “Deux-Cent-Vingt”) |
Met dank aan Bart Hoekstra en Bob Rongé voor hun bijdrage aan dit artikel.
2 gedachten over “PH-Deux-Cent-Vingt”
Mooi verhaal zoals gewoonlijk. Toen ik PH-DCV las dacht ik gelijk an een iets grotere PH-DCV die ik als 10 jaar oude Junior Spotter op Schiphol zag in 1969. dat was dus een KLM DC8-55.
Mooie toevoeging weer. De PH-BLD staat inmiddels wel te koop zag ik.