PH-Deux-Cent-Vingt

PH-DCV CEA DR.220, helaas met een kap op

Teuge, 5 januari 2023 – Sinds 1 augustus 2022 staat op Teuge een leuk klassiek toestel uit 1966. Dit was de OO-RAC. Inmiddels is dit kistje bij Aircraft Maintenance Netherlands (AMN) omgeregistreerd naar PH-DCV. Die registratie staat voor Deux-Cent-Vingt en is een creatieve verwijzing naar het type van dit vliegtuig, CEA Jodel DR.220 2+2.

PH-DCV CEA DR.220 2+2

DR.220 en DR.221

De DR.220 2+2 is een ontwerp van Pierre Robin en is ontstaan uit de samenwerking met Jean Délémontez, de hoofdontwerper bij Jodel. Samen met hem richtte Robin in 1954 Centre-Est Aéronautique (CEA) op. Vanaf november 1970 werd de naam Avions Pierre Robin. In de familielijn werd eerst de DR.250 Capitaine ontwikkeld uit de Jodel DR.1050M1.

G-BIOI als voorbeeld van een SAN Jodel DR.1050M1 (Sywell, september 2018)
D-EOOE als voorbeeld van een CEA DR.250 Capitane (Twente, 8 juli 2018)

Van de DR.250 werd op zijn beurt de romp ingekort tot een tweezitter met een klein kinderzitje achterin. Ook werd er een groter staart toegepast dan op de DR.250. Dit werd de Jodel DR.220 2+2. Dit model kreeg een Continental O-200-A mee van 105 pk (77 kW).

Dat je achterin kunt zitten bewijst de G-BLCT CEA DR.220 2+2 hier (Sywell, september 2016)

De DR.221 Dauphin is gelijk aan een DR.220 2+2 maar kreeg een iets sterkere Lycoming O-235C van 115 pk (84 kW) mee. Van de DR.220 2+2 zijn er 83 gebouwd, bij de DR.221 Dauphin is de teller op 62 blijven steken. De constructienummers lopen in types door elkaar van 1 tot en met 145.

HB-KPK als voorbeeld van een CEA DR.221 Dauphin met een sterkere motor (Kestenholz, 23 augustus 2009)
Aan de staart van de PH-DCV CEA DR.220 2+2 moet nog gewerkt worden

De CEA DR.220 2+2 die nu op Teuge staat is in 1966 gebouwd en heeft c/n 4. De complete levensloop van het toestel hebben we onderaan dit artikel weergegeven. Op de eerste dag van augustus 2022 kwam dit kistje van Verviers als OO-RAC naar zijn nieuwe thuisbasis Teuge gevlogen.

De OO-RAC CEA DR.220 2+2 op Midden Zeeland (18 maart 1990, Foto: Bob Rongé)
De OO-RAC kort na aankomst op Teuge (2 augustus 2022, Foto: Bart Hoekstra)

De nieuwe eigenaar van deze Jodel is E.T.L. Schoemacher geworden. Deze eigenaar vliegt ook vanaf Teuge met een ander interessant toestel, de PH-BLD Scottish Aviation Bulldog 120. Dit is een voormalig Zweeds militair toestel en het draagt nog zijn oude militaire kleuren.

Een ander toestel van deze eigenaar was de PH-FJI Fuji FA-200-160 Aero Subaru. Dit toestel is in juni 2021 verkocht en verblijft sindsdien op Twente. Met de keuze voor de registraties als PH-FJI (“Fuji”), PH-BLD (“Bulldog”) en nu PH-DCV (DR.220 / “Deux-Cent-Vingt”) ontbreekt het de eigenaar niet aan creativiteit! Daar houden we wel van!

PH-DCV CEA DR.220 2+2

Levensloop

Datum Registratie Opmerking
15-9-1966 F-BNVF Aero Club du Dauphine – Le Versoud
25-11-1969 Aero Club de la Vallee de la Creuse – Argenton
2-10-1972 Societe Nouvelle Wassmer Aviation sa – Issoire
9-10-1972 ccd from the French civil aircraft register
19-12-1972 OO-RAC G. Roodhans – Grimbergen (CofR 2288)
1-2-1974 P. Uebe – Grimbergen
15-9-1990 noted restored at Grimbergen
9-3-1998 returned from Antwerpen to Grimbergen
8-9-2006 C. Boucher & S. Boucher – Grimbergen
27-11-2007 (F-HBRC) reservation, ntu
27-11-2007 OO-RAC Y. Poleur – Goetsenhoven
17-12-2011 D. Wynands & G. Van den Meerssche
20-12-2011 ccd from the Belgian civil aircraft register
16-1-2012 D. Wynands & G. Van den Meerssche – Temploux (restored)
2019 based at Verviers
07-2022 offered for sale – tt 5.321 hrs – 29.950 euro
1-8-2022 ferried Verviers to Teuge and based
17-11-2022 ccd from the Belgium civil aircraft register
22-12-2022 PH-DCV E.T.L. Schoemacher – Twello (Reg means “Deux-Cent-Vingt”)

Met dank aan Bart Hoekstra en Bob Rongé voor hun bijdrage aan dit artikel.

2 gedachten over “PH-Deux-Cent-Vingt

  1. Mooi verhaal zoals gewoonlijk. Toen ik PH-DCV las dacht ik gelijk an een iets grotere PH-DCV die ik als 10 jaar oude Junior Spotter op Schiphol zag in 1969. dat was dus een KLM DC8-55.

Laat een reactie achter bij Rob BroereReactie annuleren