Oshkosh, juli / augustus 2022 – Het toestel dat we deze keer laten zien is een Ryan SCW-145, ontworpen door T. Claude Ryan. Het is ontstaan uit de Ryan ST trainer. Dit model van Ryan werd de Sport Coupe genoemd en het eerste exemplaar (de SC-150) uit 1937 had een Menasco C4S viercilinder motor die 150 pk (112 kW) leverde.
Stermotor
De productiemodellen hierna kregen allemaal een Warner Super Scarab (Series 50) stermotor met zeven cilinders, goed voor 145 pk (108 kW). De Warner motor was betrouwbaarder dan de Menasco motor, vandaar de wisseling. Deze toestellen kregen de aanduiding SCW-145 mee. Vanwege het toepassen van een stermotor moest wel de hele motorbeplating opnieuw ontworpen worden.
De SCW-145 was bedoeld als comfortabel vliegtuig en is geheel van metaal gemaakt. Het bood plaats aan drie personen. De cockpitkap is ontworpen om naar achteren te schuiven.
Uiteindelijk zijn er maar twaalf toestellen vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gebouwd. Deze toestellen hadden de c/n’s 201 tot en met 212. In 1941 werd nummer 213 gebouwd en in 1959 nummer 214. Deze laatste twee werden uit nog beschikbare onderdelen samengesteld. In totaal bleef de productie dus op veertien exemplaren steken.
De productie is zo gering gebleven omdat Ryan eind jaren dertig een grote militaire order kreeg voor de bouw van Ryan ST trainers. Hierdoor was er geen ruimte meer om deze luxe driepersoons Sport Coupe te produceren of aan de man te brengen.
De N17372 die we op Oshkosh zagen is het prototype van de Rayan SC en heeft c/n 201. Dit exemplaar was dus aanvankelijk met de Menasco lijnmotor uitgerust. Later is deze vervangen door de Warner Scarab stermotor.
In 1937 werd deze SCW-145 naar Mexico verkocht als XA-CUT. Na 1943 kwam het toestel in opslag. Uiteindelijk werd de Ryan in 1973 weer teruggevonden en verhuisde terug naar de Verenigde Staten. De tweeënhalf jaar daarna werd de Ryan gerestaureerd en op 16 november 1975 was het toestel weer luchtwaardig. In 1978 werd het toestel gedoneerd aan het EAA AirVenture Museum op Oshkosh. En daar is de N17312 nog altijd te vinden. De registratie N17372 staat nog wel ingeschreven, maar zover we kunnen nagaan heeft het toestel al geruime tijd niet meer gevlogen.
Tijdens de EAA AirVenture van 2022 mocht de N17372 een weekje in de buitenlucht pronken. Normaliter verblijft dit unieke exemplaar in een hangaar aan de overkant bij het museum. Daar wordt het gestald samen met de replica van een andere Ryan, de wereldberoemde Ryan NYP (New York-Paris), waarmee Charles Lindbergh in 1927 voor het eerst non-stop van Amerika naar Europa vloog.
Productieoverzicht
Van de weinig geproduceerde Ryan SCW145’s hebben we een productieoverzicht proberen te maken. Daar zitten nog wat gaten in. Aanvulling zijn daarom welkom.
Reg. | Type | C/N | Remarks |
N17372 | Ryan SCW-145 | 201 | cvtd from SC-150, ex XA-CUT, (N)X17372 |
N18908 | Ryan SCW-145 | 202 | cld |
N830E | Ryan SCW-145 | 203 | |
? | Ryan SCW-145 | 204 | cld |
N18911 | Ryan SCW-145 | 205 | cvtd Continental E185 engine, cld, to France |
N18912 | Ryan SCW-145 | 206 | |
N18913 | Ryan SCW-145 | 207 | cld |
N18914 | Ryan SCW-145 | 208 | |
? | Ryan SCW-145 | 209 | cld |
N18915 | Ryan SCW-145 | 210 | |
VH-SCW | Ryan SCW-145 | 211 | ex N46207 |
? | Ryan SCW-145 | 212 | cld |
? | Ryan SCW-145 | 213 | cld |
N18900 | Ryan SCW-145 | 214 |
2 gedachten over “De zeldzame Ryan SCW-145 in het EAA AirVenture Museum”
c/n 207 is N18913 volgens deze link:
http://www.aviationdb.com/Aviation/Aircraft/1/N18913.shtm
Dank Henk!
De info heb ik toegevoegd.
Groet,
Berend Jan Floor