
Stans, 27 oktober 2022 – Pas op voor de leeuw! Dat lijkt een goed advies als je de I-ARUM Pilatus PC-12/47E (c/n 1862) betreedt. Deze Italiaanse Pilatus was in oktober 2022 bij de fabriek in het Zwitserse Stans voor onderhoud en moest tijdelijk zijn propeller missen. Als je door het raampje van de deur kijkt, dan wacht een leeuw je op! Bij het betreden van het toestel zul je die dus eerst moeten zien te passeren. Maar… een Pilatus PC-12 heeft helemaal geen raampje in de deur zitten! Dit is dan ook een fake-raam! Het is een sticker op de deur ter grootte van een PC-12 raampje.


Deze sticker met de leeuw is er door Pilatus vóór de aflevering van het toestel opgeplakt. We zagen dit grapje voor het eerst in oktober 2019. Toen vloog de kist nog met zijn Zwitserse registratie HB-FXR.

Je kunt overigens prima leeuwen in een PC-12 vervoeren. Dat is in Zuid-Afrika al bewezen. Alleen zijn deze XXL-katjes dan wel verdoofd en ze komen niet via de normale deur naar binnen, maar via de vrachtdeur achter in de romp van de PC-12. Zo zijn drie leeuwen in maart 2021 in een Pilatus PC-12 van het ene natuurreservaat naar het andere gebracht. Kijk maar eens HIER.
Voormalige demonstrator
Ruim een half jaar voor aflevering deed deze PC-12 als HB-FXR dienst als demonstrator voor Pilatus Flugzeugwerke. In die rol bezocht deze PC-12 de beurs European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) in Genève in mei 2019. Voor die beurs was het toestel voorzien van een typische Zwitserse kunstvorm. Het toestel was beplakt volgens een authentiek en jarenoud Zwitsers ambacht, scherenschnitt.

Kort na de beurs werden deze versierselen alweer verwijderd. De huidige rode striping werd aangebracht en het toestel bleef nog een paar maanden als HB-FXR vanaf Stans vliegen. Een klein Italiaans vlaggetje op het toestel deed toen al vermoeden dat de eigenaar in Italië gezocht moest worden. Sinds december 2019 vliegt het toestel voor Cantor Air als I-ARUM.


De I-ARUM had zich op 3 oktober 2022 gemeld voor onderhoud bij Pilatus. Op 7 november 2022 zat alles weer op zijn plek bij de I-ARUM. Meest belangrijke, de prop zat weer voorop. Hierdoor kon het toestel, met leeuw en al, terugvliegen naar zijn thuisbasis Valbrembo (LILV)

