Lelystad Airport, 13 januari 2023 – Bij Zeusch Aviation op Lelystad Airport is de vloot in de zomer van 2022 weer gegroeid met een Beechcraft Super King Air, het zevende toestel in de vloot alweer. Ditmaal werd de PH-ZHZ ingeschreven. Dit is een Beech 200 Super King Air met constructienummer BB-402 en bouwjaar 1978.
Dit toestel heeft voorheen altijd in de Verenigde Staten gevlogen en heeft diverse kenmerken gehad. Als eerste N4000K en N400QK. In mei 1984 werd dit gewijzigd in N318W. Sinds 7 mei 1991 vloog dit toestel voor de United States Forest Service (USFS), onderdeel van het United States Department of Agriculture (USDA). Zij wijzigden de registratie op 10 juli 2000 naar N182Z.
Bij de USFS werd de N182Z voor tal van zaken gebruikt, allemaal gericht op het voorkomen en bestrijden van bosbranden. Het was een multi-inzetbaar toestel, uitgerust met diverse sensoren. De N182Z was daarvoor onder meer voorzien van een fotoluik in de vloer. Je zou dan ook gerust kunnen stellen dat deze Super King Air al voor veel hete vuren heeft gestaan!
Flinke upgrades
Op 4 april 2022 werd de N182Z eigendom van Zeusch Aviation. Per 18 juli 2022 werd deze Beech als PH-ZHZ in Nederland door ILT in het luchtvaartuigregister opgenomen. De afgelopen tijd heeft deze Super King Air de nodige modificaties ondergaan. In 2021 was de N182Z toe aan groot onderhoud. Bij de uitvoering daarvan zijn de vierbladige Hartzell propellers vervangen door een set modernere vijfbladige MT-Propeller MTV-27-1’s.
Deze meest recente Beechcraft in de vloot van Zeusch Aviation is daarmee op dit moment het enige toestel dat is uitgerust met een set vijfbladige propellers. De overige vliegen met vier bladen per prop door de lucht. In de toekomst zullen meer toestellen van Zeusch Aviation vijfbladige propellers ontvangen.
Ook zijn de standaard Pratt & Whitney PT6A-42 turbines vervangen door twee modernere PT6A-52’s. Dit is het type motor dat ook op de Beech B200GT geleverd werd. Hierdoor presteert het toestel beter en kan bijvoorbeeld boven de 300 kts kruisen. Het vermogen van deze motoren is, net als de PT6A-42 versie, 850 pk (624 kW). Alleen kan dit vermogen nu op een grotere hoogte benut worden.
Het is dan wel het meest recente toestel in de vloot maar wel het oudste frame dat bij Zeusch Aviation vliegt. Als je in de cockpit stapt zie evenwel een uiterst moderne uitrusting. Er is namelijk een Garmin G1000 instrumentarium aanwezig met drie grote beeldschermen. Dit maakt het, samen met de motoren en de vijfbladige props, tot een zeer up-to-date toestel.
Deze Super King Air vliegt nog zonder winglets. Op termijn zullen deze op het toestel gemonteerd gaan worden, net als bij de meeste andere Beechcrafts van Zeusch Aviation.
Ferry flight
De PH-ZHZ is op 22 en 23 juli 2022 overgevlogen van West Georgia Regional – O V Gray Field (KCTJ) – uiteraard via de welbekende IJsland route – naar Lelystad Airport. Medio augustus werd de PH-ZHZ al ingezet voor zijn eerste survey-klus in Engeland. Vandaag (13 januari 2023) arriveerde het toestel vanaf Schiphol, waar het de afgelopen dagen had verbleven.
AOC
Naast de komst van de zevende Beechcraft viel er in het najaar van 2022 nog meer te vieren bij Zeusch Aviation. Op 24 oktober 2022 mocht directeur Herman van Kranenburg namens het team het felbegeerde Air Operator Certificate (AOC) voor Zeusch Aviation in ontvangst nemen. Hiermee is de weg vrijgekomen om de toestellen op eigen titel breder commercieel in te zetten, onder andere voor het vervoer van passagiers en het verzorgen van medical flights. Onlangs werd met de PH-ZAZ daadwerkelijk de eerste MEDEVAC-flight onder het Zeusch-AOC uitgevoerd.
Zeusch Aviation gaat vluchten uitvoeren vanaf Lelystad Airport en vanaf Amsterdam Schiphol. Op Lelystad kunnen passagiers makkelijk en snel in- en uitstappen en Schiphol biedt ruime openingstijden, wat goed past bij de huidige behoefte in de zakelijke markt. Dit naast de relay- en fotovluchten die Zeusch al langer uitvoerde.
Tegelijk met het wereldkundig maken van de ontvangst van het AOC werd meteen de achtste Beech aangekondigd. In het voorjaar van 2023 komt er nog een Beech C90A King Air (PH-ZIZ) de geledingen versterken. Dit voormalige Turkse toestel wordt momenteel in het buitenland gereed gemaakt.
Een extra Beech B200 Super King Air (PH-ZJZ) in Frankrijk is ook al in het vizier. Zeusch Aviation heeft de wind flink in de zeilen!
Vlootoverzicht Zeusch Aviation
Registratie | Type | C/N | Motor | Fotoluik | Ambulance | Relay-antenne | Historie |
PH-ZAZ | Beech B200 Super King Air | BB-1478 | PT6A-42 | X | X | ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N | |
PH-ZBZ | Beech C90A King Air | LJ-1164 | PT6A-21 | X | ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z | ||
PH-ZCZ | Beech B200 Super King Air | BB-1281 | PT6A-42 | X | ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721 | ||
PH-ZDZ | Beech B200 Super King Air | BB-1675 | PT6A-42 | X | X | ex OY-PCL, N2355Z | |
PH-ZEZ | Beech B200 Super King Air | BB-952 | PT6A-42 | X | ex N185XP, N1852B | ||
PH-ZGZ | Beech C90A King Air | LJ-1236 | PT6A-21 | X | X | ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L | |
PH-ZHZ | Beech 200 Super King Air | BB-402 | PT6A-52 | X | ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K | ||
PH-ZIZ | Beech C90 King Air | ? | ? | ex TC-.., on order | |||
PH-ZJZ | Beech B200 Super King Air | BB-1181 | PT6A-42 | ex F-GJBS |