Lelystad Airport, 19 januari 2023 – Net als gisteren was ook vandaag de bijzondere helikopter ZK-HUY op Lelystad Airport te zien. Deze Bell 429 is geregistreerd in Nieuw-Zeeland en is dus een aardig eindje uit de buurt. Alhoewel… dit toestel is nog nooit in Nieuw-Zeeland geweest! Het kan goed dat de prijs voor de meest interessante bezoeker van Lelystad Airport voor 2023 met de komst van dit toestel al vergeven is!
Gisteren (18 januari 2023) kwam de ZK-HUY aan vanuit Kassel-Calden (EDVK). Daar was de heli de dag ervoor aangekomen vanuit Praag (Václav Havel Airport Prague – LKPR) via Nürnberg (EDDN). In Praag stond het toestel de afgelopen vier maanden stil. In de zomer van 2022 was de ZK-HUY regelmatig actief rond de Côte d’Azur, Barcelona en Ibiza.
Omzwervingen van een exotisch geregistreerde helikopter in het Middellandse Zeegebied zouden erop kunnen duiden dat deze op een luxe privéjacht thuishoort. Een beetje speurwerk leverde het antwoord op.
Demonstrator
De ZK-HUY is een Bell 429 GlobalRanger en heeft constructienummer 57436. Het toestel is in 2022 gebouwd en heeft voor de fabrikant Bell Textron Canada Ltd. als demonstrator op de jaarlijkse Heli-Expo in het Kay Bailey Hutchison Convention Center in Dallas (Texas) gestaan. Op dat moment was het toestel Canadees geregistreerd als C-GHFP.
Nieuw-Zeeland
Hierna is het toestel naar Europa gekomen en dook op in Praag. Hier is een vestiging van Bell Textron gevestigd. In Praag is de Bell 429 verder gereed gemaakt voor aflevering aan de nieuwe eigenaar. De C-GHFP werd op 4 mei 2022 uitgeschreven om twee dagen later als ZK-HUY in Nieuw-Zeeland te worden ingeschreven. Deze Bell kwam op naam te staan van Advanced Flight Ltd. uit Onehunga, Auckland in Nieuw-Zeeland.
Het bedrijf Advanced Flight opereert het toestel ten behoeve van de meest vermogende man van Nieuw-Zeeland, Graeme Hart. Op zijn zestiende verliet Hart de schoolbanken en zijn eerste baantje was vrachtwagenchauffeur. Daarna is zijn carrière in een stroomversnelling gekomen. Hij komt inmiddels voor in de Forbes-lijst met rijken der aarde op nummer 218 met een geschat vermogen van $9,7 miljard. Hart is succesvol in de verpakkingsindustrie. Zijn bedrijven maken alledaagse producten zoals melkpakken, waterflessen, papier en aluminiumfolie.
Zijn helikopter werd in het voorjaar van 2022 gesignaleerd op het 80,1 meter lange Superyacht Support Vessel met de weinig romantische naam “U-81”. Dit is een schip dat bedoeld is als volgschip van een luxe superjacht.
Support Vessel
Het enkel en alleen rondvaren met je superjacht is wel héél erg 2022. Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat, als je een superjacht kunt veroorloven, je dan een tweede schip mee laat varen. Hierop kan personeel verblijven, maar ook gasten. Verder kan er van alles meegenomen worden. Denk aan speedboten, zeilboten, jetski’s, auto’s, proviand en ook je helikopter. De U-81 is dan ook uitgerust met een gigantisch helikopterdek, waar een heli van het formaat als een Chinook ook prima op zou passen! Om makkelijk spullen te laden heeft het schip op het achterdek een flinke kraan staan.
Het gebruik van dergelijke volgschepen is de afgelopen jaren populair geworden. Het bedrijf Damen Yachting heeft er sinds 2009 al zeker twintig weten te verkopen.
De U-81 is oorspronkelijk in 2015 in Vietnam gebouwd als Platform Supply Vessel 3300CD, naar een ontwerp van de Nederlandse scheepsbouwer Damen. Doordat de offshore en oliemarkt in de jaren daarna niet best was, kwam het bevoorradingsschip niet aan de bak. Daarop werd het sinds 2019 bij Albwardy Damen shipyard in Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten omgebouwd tot supportschip voor een superjacht. Sinds mei 2022 vaart het schip als U-81 onder de vlag van de Marshall Eilanden.
Op dit moment ligt de U-81 bij de werf van Damen in Amsterdam Noord. Er wordt daar momenteel hard aan het schip gewerkt.
Here comes the sun
Dan nog even over het schip waar de U-81 met de ZK-HUY achteraan vaart. Graeme Hart heeft diverse schepen op zijn naam gehad. Zover we kunnen nagaan is zijn huidige schip genaamd “Here comes the sun”, vernoemd naar het bekende lied van de Beatles. Dit is een Amels Limited Edition 272 superyacht uit 2016. Het schip is inmiddels 89 meter lang en is gebouwd bij Amels (Damen) in Vlissingen. In 2021 is dit schip bij Amels gerenoveerd. Daarbij is dit superjacht van 83 naar 89 meter gegroeid en is het schip in zijn huidige blauwe kleur geverfd.
Om bij zijn schepen te komen heeft deze gefortuneerde Nieuw-Zeelander ook nog een Gulfstream G650ER (N66ZG) tot zijn beschikking. Het zal niemand verbazen dat dit toestel de afgelopen zomer ook regelmatig in Zuid-Frankrijk is gesignaleerd.
Retour Norwich
Terug naar de ZK-HUY. Nadat de Bell gisteren was voorzien van de nodige JetA1 vloog het toestel na een stop van een uurtje door naar Norwich (EGSH) in Engeland. Even dachten we dat de kans op een knappe foto van het toestel daardoor verkeken was.
Erg blij waren we dan ook toen we zagen dat de ZK-HUY deze morgen weer vertrok vanaf Norwich en… terugvloog naar Lelystad Airport. Zo konden we in de herkansing de landing van het toestel vastleggen.
Het verblijf van het toestel in Nederland zal ongetwijfeld te maken hebben met de aanwezigheid van de U-81 in Amsterdam. Voor de Bell is onderdak in een hangaar op Lelystad airport geregeld.
Niet de eerste
Voor Lelystadse begrippen is dit een erg zeldzame bezoeker. Op Facebook kwamen we erachter dat de ZK-HUY niet het eerste Nieuw-Zeelandse vliegtuig in de polder is en ook zelfs niet de eerste helikopter. Als eerste werd in 1989 de ZK-HTN gesignaleerd. Dat was een Hughes 500D in dienst van Greenpeace. Deze helikopter stond op een actieschip van deze organisatie.
Op 28 september 2011 was de ZK-PVB aanwezig. Dat was een Rockwell 690A Turbo Commander die als surveytoestel werd ingezet.