De eerste Zwitserse vliegtuigbouwer Alfred Comte en zijn Gentlemans

HB-IKO Comte AC-4 Gentleman aan het plafond in Langenthal

Langenthal, 22 oktober 2022 – In een hangaar op Langenthal (LSPL) bij Bleienbach hangt aan het plafond een zeldzame Comte AC-4 Gentleman. Dit toestel, met de registratie HB-IKO, is één van de elf geproduceerde exemplaren van dit type.
Ontwerper van dit toestel is de Zwitserse luchtvaartpionier Alfred Comte (1895 – 1965). Hij bouwde op zijn vijftiende al een motorfiets en leerde in 1913 op zijn achttiende vliegen bij de Aéro Club de France. Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakte hij deel uit van de Zwitserse luchtmacht en vloog missies vanaf Dübendorf.

HB-ETI Comte AC-4 Gentleman (Payerne, 4 september 2014)

Op 5 november 1919 richtte Comte samen met Walter Mittelholzer het bedrijf Comte, Mittelholzer und Co. Aero, Luftbildverlagsanstalt und Passagierflüge op. Doel was om passagiers te vervoeren en luchtfoto’s te maken.

HB-ETI (ex CH-180) Comte AC-4 Gentleman (Sion, 16 september 2017)

Vliegtuigen bouwen

In de winter was het stil en om voldoende inkomsten te genereren werden vanaf 1923 vliegtuigen gereviseerd en onderhouden. Ook bouwde Alfred Comte onderdelen en bouwde zelfs complete vliegtuigen op. Zo zag uiteindelijk in 1926 het bedrijf Alfred Comte, Schweizerische Flugzeugfabrik het levenslicht. De eerste Zwitserse vliegtuigfabriek was daarmee een feit.

D-ELIS Comte AC-4 Gentleman met c/n 34 (Bamberg, 1977, Foto: Henk Wadman)

Comte en Fokker

Er is een link tussen Alfred Comte en Fokker. In de jaren tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog bouwde Comte in licentie een aantal Fokker DVII’s voor de Zwitserse luchtmacht. In het Flieger Flab Museum op Dübendorf is een replica van een Zwitserse Fokker D.VII aanwezig. Dit toestel met de registratie 640 is tussen 1979 en 1980 opgebouwd rondom een nog niet afgebouwd frame met hoogte- en richtingsroeren die uit de productiehal van Comte kwamen.

De 640 Fokker D.VII is een replica opgebouwd uit originele onderdelen uit de Comte fabriek (Dübendorf, 14 juni 2016)

Eigen ontwerpen

Het eerste eigen ontwerp werd het jachtvliegtuig de Comte AC-1. Dit toestel werd tegelijk aan de Zwitserse luchtmacht aangeboden met de Dewoitinde D.27. De laatste won uiteindelijk het contract en het bleef bij één AC-1.

De CH-174 was de enige Comte AC-1 en heeft bij de Zwitserse luchtmacht als 680 gevlogen (Dübendorf, 1929, Foto: ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv/Stiftung Luftbild Schweiz / Fotograf: Swissair / LBS_SR03-04024 / CC BY-SA 4.0)

Een tweede eenling werd de AC-3. Dat toestel zou aanvankelijk naar Bolivia geleverd worden, maar dat is er niet van gekomen.
Vanaf 1928 ging Comte zich toeleggen op het ontwerpen van passagiersvliegtuigen Het meeste succes had hij met zijn AC-4 Gentleman. Dit is een ontwerp van Henry Fierz, die bij Comte in dienst was. Fierz is tevens de ontwerper van de latere Pilatus PC-6 Porter (1953). De Comte AC-4 Gentleman wordt gevlogen door één piloot en er is plek in het toestel voor twee passagiers.

HB-ETI (ex CH-180) Comte AC-4 Gentleman (Payerne, 4 september 2014)

Fusies

In 1920 ging de luchtvaartmaatschappij van Comte samen met Ad Astra Aero. Ad Astra Aero, met Walter Mittelholzer als directeur en piloot, kocht in 1930 een AC-4. Op 18 september 1930 vond de eerste vlucht van de CH-262 plaats in Dübendorf.

De CH-262 Comte AC-4 Gentleman in dienst van Ad Astra Aero (Dübendorf 130 of 1931, Foto: ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv/Stiftung Luftbild Schweiz / Fotograf: Swissair / LBS_SR02-10308 / CC BY-SA 4.0)

Comte vloog hierbij als eerste piloot de route Zürich–London. Op 21 augustus 1920 werd Alfred Comte ontslagen omdat hij niet op een dienst was verschenen. Daarop begon hij voor zichzelf een vliegschool onder de naam Alfred Comte, Luftverkehrs & Sportfliegerschule. In 1921 bezat Comte zelfs een eigen Fokker D.VII om kunstvluchten mee uit te voeren.

Dezelfde CH-262 als hierboven, nu vliegend voor Swissair en met reclame voor “Eglisana” mineraalwater (Dübendorf, 1930 of 1931, Foto ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv/Stiftung Luftbild Schweiz / Fotograf: Swissair / LBS_SR03-10386 / CC BY-SA 4.0)
Het typeplaatje van de CH-262 / HB-IKO / D-ELIS met c/n 34 (Bamberg, 1977, Foto: Henk Wadman)

Eerste toestel Swissair

In het voorjaar van 1931 fuseerden de bedrijven Balair en Ad Astra tot Swissair. De CH-262 was daarom het eerste vliegtuig in de vloot van Swissair. In 1934 werd de CH-262 de HB-IKO en gelukkig is dit exemplaar nog altijd bewaard gebleven.

D-ELIS Comte AC-4 Gentleman (Bamberg, 1977, Foto: Henk Wadman)

Tussen 1955 en 1979 heeft het toestel een uitstapje gemaakt naar Duitsland als D-ELIS, maar is later weer teruggekeerd als HB-IKO. Daar stond het toestel gestationeerd op Bamberg-Breitenau (EDQA). In 1977 trof collega-fotograaf Henk Wadman het toen Duits geregistreerde toestel daar aan en kon een aantal leuke foto’s van de D-ELIS maken.

D-ELIS Comte AC-4 Gentleman met de naam “Spirit of Bamberg” (Bamberg, 1977, Foto: Henk Wadman)

Deze AC-4 is grondig gerestaureerd en heeft tot 2010 nog gevlogen. Nu hangt het toestel aan het plafond in een hangaar in Langenthal.

HB-IKO Comte AC-4 Gentleman aan het plafond van de hangaar in Langenthal

Hierna bouwde Comte nog een paar toestellen; de AC-8 (3), de AC-11 (1) en de AC-12 Moskito (8). In 1935 viel het doek voor deze vliegtuigbouwer, mede door de slechte economische ontwikkelingen in die tijd.

Elf exemplaren

Van de AC-4 Gentleman werden er tussen 1928 en 1931 in totaal elf gebouwd. Eerst een serie van zes (c/n 13 t/m 18) en vervolgens nog vijf (c/n 33 t/m 37). Alle toestellen kwamen terecht in het Zwitserse luchtvaartuigregister een kregen een CH-registratie met een cijfer mee. De toestellen die in oktober 1934 nog ingeschreven stonden werden omgeregistreerd en kregen hierna een HB-registratie, het kenmerk waar de Zwitserse vliegtuigen heden ten dagen nog steeds mee vliegen.

HB-IKO Comte AC-4 Gentleman

Van de elf AC-4 werd er, zoals eerder gezegd, één geleverd aan de in 1931 maatschappij Swissair. Met de CH-262 die later HB-IKO werd ging het niet altijd helemaal goed, getuige onderstaande foto. Gelukkig is het toestel als HB-IKO nog altijd bewaard gebleven.

Motorpech met de HB-IKO boven Steinen, met een vrachtauto werd het toestel naar Dübendorf gebracht ter reparatie (Steinen, 23 augustus 1938, Foto: ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv/Stiftung Luftbild Schweiz / Fotograf: Swissair / LBS_SR02-10789 / CC BY-SA 4.0)

Ook de Zwitserse luchtmacht had interesse in de AC-4. Zij schaften de CH-265 (c/n 37) aan. Hiermee werden tot 1938 opleidingsvluchten uitgevoerd en hoge militairen lieten zich ermee vervoeren.

De cockpit van de HB-IKO / D-ELIS Comte AC-4 Gentleman (Bamberg, 1977, Foto: Henk Wadman)

Overgebleven exemplaren

Dan is er een AC-4 met een opmerkelijke historie. Dat is de HB-USI (c/n 33). Dit toestel werd in 1939 op initiatief van Ernst Wyss, destijds hoofdpiloot van de afdeling Chefpilot der Kriegstechnischen Abteilung (KTA) der Eidgenössischen Konstruktionswerkstätte (Oorlogstechnieker van de Zwitserse Federale Ontwerpwerkplaats), omgebouwd tot ‘s werelds eerste vliegtuig op houtgas. Voor één uur vliegen was 34 kg houtskool nodig. De HB-USI is nog bewaard gebleven en zou in opslag staan op Dübendorf.

HB-ETI (ex CH-180) Comte AC-4 Gentleman (Payerne, 4 september 2014)

Als we naar de lijst met de elf gebouwde AC-4 Gentlemans kijken, dan zien we dat er nog maar één luchtwaardig is. Dat is de HB-ETI. Dit toestel staat op naam van Geo Chavez Flyers. De HB-ETI neemt nog af en toe deel aan Zwitserse luchtvaartevenementen.

HB-ETI Comte AC-4 Gentleman (Sion, 16 september 2017)

Twee toestellen waren al voor 1934 afgeschreven, zodat deze nooit een HB-kenmerk hebben gehad. Vreemde eend in de bijt is de CH-225. Dit toestel was beschadigd geraakt en de Zwitser Willy Farner heeft deze AC-4 voorzien van een Tsjechische Walter Major 4 motor van 120 pk (88 kW). Hij liet het toestel inschrijven als Farner WF.21 met de registratie HB-AFA. Het constructienummer wijzigde van 13 naar 5. Tussen 30 maart 1950 en 20 oktober 1983 stond dit toestel in Frankrijk ingeschreven als F-PBXT met als standplaats Grange in Zwitserland. Of de F-PBXT nog bestaat is ons niet bekend.
In het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern hing een aantal jaren de HB-KIL aan het plafond. Deze AC-4 Gentleman heeft c/n 35. Het toestel vliegt al sinds 1962 niet meer. Inmiddels is de HB-KIL uit de collectie van het museum verdwenen en is het in opslag terecht gekomen. Zover we hebben kunnen achterhalen is dat in het plaatsje Rain, ten noorden van Luzern.

De HB-KIL Comte AC-4 Gentleman in het Verhehrshaus der Schweiz is nu in opslag (Luzern, 17 oktober 2003)

Productieoverzicht Comte AC-4 Gentleman

Reg. Type C/N Built Engine In Out Remarks
CH-225 Comte AC-4 Gentleman 13 1928 Gipsy Major II 9-7-1928 w/o 30-9-1929 rebuilt to Farner WF.21 (c/n 5), to HB-AFA, F-PBXT
CH-212 Comte AC-4 Gentleman 14 1929 Gipsy Major II 23-1-1929 cld 19-10-1930
HB-ETI Comte AC-4 Gentleman 15 1929 Gipsy Major II 19-3-1929 Still flying ex CH-180
HB-ETO Comte AC-4 Gentleman 16 1929 Gipsy Major II 19-3-1929 w/o 13-7-1951 ex CH-236
HB-OTO Comte AC-4 Gentleman 17 1929 Gipsy Major II 24-6-1929 w/o 31-12-1954 ex CH-244
HB-ALE Comte AC-4 Gentleman 18 1929 Gipsy Major II 24-6-1929 w/o 31-12-1950 ex CH-187
HB-USI Comte AC-4A Gentleman 33 1930 Gipsy Major II 7-8-1930 cld 26-4-1976 ex CH-249, std Dübendorf
HB-IKO Comte AC-4 Gentleman 34 1930 Genet Major 18-9-1930 cld 10-11-2010 ex D-ELIS, HB-IKO, CH-262, std Langenthal
HB-KIL Comte AC-4 Gentleman 35 1930 Gipsy Major II 18-11-1930 cld 16-4-1962 ex CH-264
HB-UHU Comte AC-4 Gentleman 36 1930 Gipsy Major II 31-10-1930 cld 20-10-1946 ex CH-263
HB-EPE Comte AC-4 Gentleman 37 1931 Gipsy Major II 23-4-1931 cld 10-12-1947 ex CH-265, was used as CH-265 by Swiss AF ’31-’36
HB-IKO Comte AC-4 Gentleman

Met dank aan Henk Wadman voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie