
Mollis, 4 september 2021 – Vandaag een paar fleurige foto’s van een Bücker Bu-131APM Jungmann. Dit toestel, met de registratie HB-UUU (c/n 84), werd voorgevlogen tijdens de vliegshow boven het vliegveld van Mollis in Zwitseralnd in september van 2021. Dit was een vliegshow die, vanwege de toenmalige, coronabeperkingen maar 4.500 bezoekers kon verwelkomen. We hadden het geluk om erbij te kunnen zijn!

Deze Bücker is in 1939 gebouwd en is een toestel uit een serie van 84 exemplaren die in 1936 besteld werden als opleidingstoestel voor de Zwitserse luchtmacht. Deze Jungmanns hadden de registratie A-1 tot en met A-84. In het begin vlogen te opleidingstoestellen nog zonder “A”, maar alleen met hun cijfer. In totaal zin er 96 Jungmanns in dienst geweest bij de Zwitsers.

De eerste zes exemplaren (A1 tot en met A-6) werden gebouwd bij Bücker in Rangsdorf. De overige zijn in licentie gebouwd bij Doflug in het Zwitserse Altenrhein. De HB-UUU vloog bij de Zwitserse luchtmacht als A-71. Het is dus een in Zwitserland gebouwd exemplaar. Deze toestellen werden aangeduid als Bu-131B’s.

In de eerste jaren kregen de Bückers een standaard zilvergijze kleur mee. Vanaf begin 1939 werd de bekende felgele kleur gebruikt om opleidingstoestellen te markeren. Deze kleur werd aangeduitdt als “Berryloid US Army Yellow 04”. Als bijnaam werd de aanduiding “Bücker Yellow” gebruikt. Ook komt de Duitse Luftwaffe typering “RLM 04” voor deze kleur voor, maar dat is niet juist.

De Bücker Bu-131B Jungmann beviel goed, want het toestel bleef tot 1971 in dienst. De Bückers werden ingezet voor trainingen of voor verbindingsvluchten. Veel Zwitserse militaire piloten hebben hun basis- en aerobaticopleiding op deze Jungmanns gekregen. In de tussentijd werden de tweedekkers in de jaren zestig uitgerust met een geluiddemper. De reden voor het uiteindelijk uitfaseren van de Bückers was met name gelegen in het feit dat ze geen radio aan boord hadden en omdat ze niet geschikt waren voor blindvliegoefeningen. Veel van de overgebleven Bückers werden in 1972 overgedragen naar de Zwitserse Aero Club. Hierdoor hebben veel toestellen vroeg of laat een civiel kenmerk gekregen.

Veel van de resterende Zwitserse Bücker Bu-131’s hebben hun oorspronkelijke Hirth HM 504 A-2 motor (105 pk – 77 kW) verruild voor een meer betrouwbare en sterkere Lycoming IO-320-E2A (150 pk – 112 kW). Door de ombouw moest wel de motorbeplating aangepast worden. Daardoor zijn de Bückers met een Lycoming motor goed herkenbaar. De typeaanduiding van de gemodificeerde exemplaren wijzigde hierdoor van Bu-131B naar Bu-131APM.

De letters “APM” in de typeaanduiding verwijzen naar “Ateliers de Précision Morand”. Dit was het bedrijf in de Zwitserse wijk La Tour-de-Trême bij Bulle. Zij verkregen op 7 juni 1973 de permissie om de ombouw met de Lycoming motor volgens een Supplemental Type Certificate (STC) op de markt te brengen.

De HB-UUU werd pas op 26 augustus 1981 ingeschreven. Tot 2000 behoorde het toestel toe aan het Bundesamt für Zivilluftfahrt (BAZL). Tegenwoordig is de HB-UUU eigendom van de vliegende arts Eric Chardonnens. Deze eigenaar is een gepassioneerd luchtvaartliefhebber en hij bezit een interessante collectie vliegtuigen. Wat te denken bijvoorbeeld van de HB-RCF / J-143 Morane-Saulnier MS.406 en de HB-RVN De Havilland DH-100 Vampire FB.6. De Vampire vliegt hij, als een van de weinige piloten, zonder een militaire vliegopleiding. Verder is er nog een Aviat A-1 Husky (HB-KIP) en een Bücker Bu-133C Jungmeister (HB-MIP) in de collectie.


Tijdens de vliegshow op Mollis gaf de HB-UUU een mooie demonstratie. Met een zonnetje erbij gaf deze gele Bücker een mooi contrast tegen de blauwe lucht en de groene bergwanden.


