Feiten en konijnen

D-FACT Daher TBM-960

Lelystad Airport, 30 januari 2023 – Twee zakelijke bezoekers op Lelystad Airport deze maandagmorgen. Als eerste landde vanuit Colmar–Houssen (LFGA) de D-FACT. Feit daarbij is dat het toestel eerder in de morgen was vertrokken van de thuisbasis Freiburg (EDTF), even ten oosten van Colmar. Dat was een eerste korte vlucht van 23 minuten.

D-FACT Daher TBM-960

Rondjes van de zaak

De vlucht vandaag naar Lelystad nam 1 uur en 32 minuten in beslag. Dat had korter gekund, ware het niet dat het toestel boven Peer in België gedurende een minuut of tien een aantal rondjes heeft gemaakt. Het toestel vloog aanvankelijk boven Frankrijk op 18.000ft en is boven België gezakt naar een lagere hoogte. Op 2.900ft werd vervolgens Nederland binnengevlogen. We hebben de indruk dat van IFR naar VFR werd overgeschakeld. Of dat ook zo gepland was…?

Vanuit het zuidoosten mocht de D-FACT de CTR van Lelystad binnenvliegen en via een (niet standaard) linkerhand circuit werd baan 23 aangevlogen. De landing verliep soepel, ondanks een pittig crosswindje uit het westen van 22 kts met uitschieters naar 29 kts. Achter de follow-me aan werd de TBM bij de toren geparkeerd. Het toestel zou blijven voor een overnachting.

Tijdens de landing van de D-FACT zaten we helaas niet helemaal op één lijn met de follow-me… of eigenlijk wel… 😉

Some FACTs

Dit toestel is een Daher TBM-960. Het constructienummer is 1416 en deze turboprop werd in 2022 bij Daher Aerospace in Tarbes in Frankrijk gebouwd. De TBM-960 is uitgerust met een digitaal Garmin G3000 instrumentenpaneel, met drie grote beeldschermen.

D-FACT Daher TBM-960

Een nieuwe feature op de TBM-960 is de HomeSafe noodlandingsfunctie. Dit automatische systeem brengt, na een druk op de knop, het vliegtuig automatisch naar een landingsbaan als de piloot niet in staat is zelf te landen. De collega’s in de markt als de Piper M600 en de Cirrus SF50 Vision Jet hebben soortgelijke veiligheidssystemen.

De Daher TBM-960 beschikt over een grote openslaande vrachtdeur aan de achterzijde, net als bijvoorbeeld de Pilatus PC-12

Op 25 april 2022 was de D-FACT de eerste TBM-960 die afgeleverd werd aan een klant. De overdracht was tijdens de beurs Aero Friedrichshafen in Duitsland. En dat was slechts twintig dagen nadat op 5 april 2022 (tijdens Sun ‘N Fun Aerospace Expo in Lakeland, Florida) de nieuwste en zevende telg van de almaar uitbreidende TBM-familie werd gepresenteerd aan de wereld. De modellenreeks bestaat inmiddels uit de TBM-700/850/900/910/930/940 en nu de TBM-960 als meest recente topmodel. Al deze subversies borduren voort op het typecertificaat van de oorspronkelijke SOCATA TBM-700.

D-FACT Daher TBM-960

De D-FACT werd geleverd via de Duitse/Oostenrijkse vertegenwoordiger van Daher op Mönchengladbach; Rheinland Air Service. De eigenaar is een Duitse zakenman die zelf vliegt. Bij de aflevering in april 2022 moest zijn instrument training nog wel afgerond worden. Hij vloog dan ook eerst met een instructeur van Daher aan zijn zijde.

D-FACT Daher TBM-960

Er vliegen op moment van schrijven (30 januari 2023) wereldwijd dertig Dahar TBM-960’s. Daarvan zijn er vijf in Europa afgeleverd (Duitsland 1, Frankrijk 2, Oostenrijk 1 en Zwitserland 1). Twee vliegen in Brazilië en de overige hebben allemaal hun weg gevonden naar de Verenigde Staten. Ook van de voorgaande types was dit het land met de grootste afzetmarkt voor deze turboprops.

De F-HAHF Daher TBM-960 is één van de vijf Europese TBM-960’s (Oshkosh, juli 2022)

Uit de hoge hoed

De tweede bezoeker die uit de hoge hoed kwam was de – met een konijn versierde – Cessna 560XL Citation XLS+ van Air Hamburg. Deze kist, met de registratie D-CJMK, stamt uit 2019 en heeft c/n 560-6265. Deze Citation was vertrokken vanaf Palma de Mallorca (LEPE) en vloog in 2 uur en 40 minuten naar Lelystad Airport toe.

D-CJMK Cessna 560XL Citation XLS+

Na de landing werd de D-CJMK op het D-Platform geparkeerd en vond er een crewwissel plaats. Na de nodige litertjes JetA1 vertrok het toestel vijftig minuten later alweer in zuidelijke richting. Er werd koers gezet naar Málaga (LEMG), een vlucht die ongeveer even lang zou duren als de vlucht vanuit Mallorca eerder deze dag.

D-CJMK Cessna 560XL Citation XLS+

We zagen op de neus van deze kist van Air Hamburg een gestileerde afbeelding van een konijn staan. Een andere Cessna 560XL Citation XLS+ van Air Hamburg (D-CKJM) heeft zelfs twee van deze konijntjes op zijn neus staan! Het is ons niet bekend of dit een beeldmerk van een bedrijf of iets dergelijks is. Iemand een suggestie?

D-CJMK Cessna 560XL Citation XLS+ met een konijn (of haas?) op de neus

Air Hamburg is een flink grote chartermaatschappij. De vloot bestaat momenteel uit 44 toestellen. De meeste (21) daarvan zijn Embraer Legacy 600/650/650E’s. In totaal heeft men negen Cessna 560XL Citations, zoals de D-CJMK, in dienst. Een ander exemplaar van dit type van Air Hamburg, de D-CEFO, staat toevallig momenteel in de spuithal van Satys op Lelystad Airport.

2 gedachten over “Feiten en konijnen

  1. About the bunny’s –
    – D-CJMK – Cessna 560XL Citation XLS+ – 1 bunny
    – D-CKJM – Cessna 560XL Citation XLS+ – 2 bunny’s
    – D-AFUN – Embraer Legacy 650 – 3 bunny’s

    The meaning of the bunny’s is not clear 😉

Laat een reactie achter bij Cees RomeijnReactie annuleren