
Lelystad Airport, 3 februari 2023 – Op 21 februari 2022 maakte Vista Global Holding (van VistaJet) bekend dat zij Air Hamburg hadden overgenomen. Air Hamburg is een grote Duitse chartermaatschappij met zo’n 44 bizjets in de vloot. Air Hamburg is in 2006 opgericht en was uitgegroeid tot de luxe chartermaatschappij met de meeste vluchten binnen Europa, in 2021 waren dat er 18.800. Met de overname hoopt VistaJet het aantal vluchten in totaal met 30% te kunnen laten groeien.

Overnames
Vista is flink actief als het gaat om groei door overnames. In 2018 werd XOJet al ingelijfd en ook werd in maart 2022 bekend gemaakt dat het Amerikaanse Edge Jet overgenomen is. Dit is een maatschappij met large-cabin en super-midsize private jets.

Door de overnames is de vloot van VistaJet gegroeid met zo’n 200 toestellen tot 350. Grootste klus is nu om al deze toestellen te voorzien van de “VistaJet-standaard”. Daarvoor moet het interieur van toestellen aangepast worden en moeten veel bizjets overgespoten worden in de zilvergrijze VistaJet-huiskleur met de herkenbare rode striping.

Eerste
De eerste Cessna Citation van Air Hamburg is inmiddels overgespoten in de VistaJet kleuren. Dat is gedaan bij de vliegtuigspuiterij van Satys op Lelystad Airport. Het betreffende toestel, de D-CEFO, is een Cessna 560XL Citation XLS+ (c/n 560-6082). Dit toestel was op 16 januari 2023 aangekomen op Lelystad Airport. Inmiddels is het toestel bijna klaar om weer ingezet te kunnen worden.

Tweede
Vandaag, 3 februari 2023, meldde zich ook al de tweede Cessna 560XL Citation XLS+ voor een metamorfose. Dit was de D-CAHO (c/n 560-6165). Deze Citation arriveerde vanuit Düsseldorf (EDDL).

De route van de D-CAHO naar Lelystad werd creatief gekozen. Het toestel vloog eerst boven Duitsland naar het noorden om ter hoogte van Sylt te keren en via overhead Groningen Airport Eelde een instrumentlanding te maken op baan 23 van Lelystad Airport. Vermoedelijk maakte men van de ferryvlucht gelijk een trainingsvlucht.


Vervolgens werd direct naar het Foxtrot-platform getaxied. De deuren van de hal van Satys stonden al open, maar het toestel werd nog niet binnen gezet. Dat kon niet, omdat daar de D-CEFO nog stond. Even later werden beide toestellen gewisseld en konden de werkzaamheden aan de D-CAHO beginnen.



Afwerken
Van de D-CEFO, die vervolgens buiten bleef staan voor de spuithal, was te zien dat er nog wat werk gedaan moet worden. Er zit op een paar plekken nog wat schilderstape op het toestel en, ook niet onbelangrijk, de rol- en hoogteroeren missen nog.





Genoeg werk
Met een vloot van 44 toestellen heeft Air Hamburg nog genoeg werk te verdelen in de wereld van de vliegtuigspuitelarij. Laten we voor Satys op Lelystad Airport hopen dat ze daar de komende tijd nog wat meer graantjes van kunnen meepikken. Uiteraard omdat we het zelf ook leuk vinden om de toestellen langs te zien komen op Lelystad Airport! 🙂