
Almere, 7 februari 2023 – Op 17 november 2022 raakte België haar langst ingeschreven vliegtuig kwijt. Dit was de OO-PUS, een Engineering and Research Corporation (ERCO) Ercoupe 415D die al sinds 5 september 1947 ingeschreven stond. Dit toestel, met bouwjaar 1947 en constructienummer 4577, vloog in 1947 korte tijd in de Verenigde Staten als NC3876G. Vervolgens werd het door het bedrijf Intair naar België gebracht en werd hier luchtwaardig gemaakt. De eerste eigenaar was A. de Weerdt en de OO-PUS kwam op Wevelgem te staan.

De eerste jaren was het toestel lichtblauw. De registratie OO-PUS stond in de staart en voorheen ook (dubbel) op de romp met grotere letters. Die tweede registratie is later weer verwijderd.

Hoewel de OO-PUS sinds 1947 onafgebroken ingeschreven stond in het Belgische luchtvaartuigregister, was het toestel niet altijd operationeel. Tussen 1958 en 1961 stond de OO-PUS in opslag op Antwerpen en ook tussen 1974 en 1979 bleef de OO-PUS lange tijd aan de grond. Op 27 juli 1979 maakte de Ercoupe een noodlanding bij Boechout na problemen op een lokale vlucht vanaf Antwerpen. In 1981 was het toestel weer gerepareerd en kon weer vliegen. Dan was er nog een periode van inactiviteit van het toestel tussen 1988 en 1990.

Door de jaren heen heeft de OO-PUS diverse eigenaren gehad. Ook was het toestel op diverse velden gestationeerd (Wevelgem, Antwerpen, Oostende). Sinds 1947 heeft deze Ercoupe meer dan 1.500 vlieguren gemaakt.

Sweety II
De meest recente Belgische eigenaar Robert Rombouts, die de OO-PUS op 25 oktober 2001 kocht van Gerrit Titeca, gaf zijn toestel de naam “Sweety II”. Voorheen had hij ook de OO-AIA ERCO Ercoupe 415CD (c/n 4834) in bezit en dat was destijds zijn “Sweety I”.

In juni 2005 werd gewerkt aan de restauratie van de OO-PUS. Dat werd gedaan bij Gill Aviation bvba op Wevelgem. De vleugels werden van nieuw linnen voorzien bij R.A.R bvba van Raymond Cuypers op Antwerpen. Na de restauratie vloog het toestel zilvergrijs rond met een blauwe striping en blauwe registratie.

In de historie van de OO-PUS komen we tegen dat op 31 december 2008 de pedalen verwijderd zijn. Nu is de ERCO Ercoupe 415D een toestel dat in principe zonder voetenstuur vliegt. Kennelijk was deze voorziening toch aangebracht en in 2008 weer verwijderd.
Naar Zweden
Hoewel de OO-PUS pas op 17 november 2022 werd uitgeschreven was het kistje al op 1 en 2 juni 2022 naar Zweden gevlogen. Die vlucht verliep vanaf Temploux naar Antwerpen, vervolgens naar Groningen en Wilhelmshaven om de tweede dag door te vliegen naar Zweden. Sinds 28 november 2022 is de registratie SE-BEX toegekend aan deze Ercoupe.

Ook in Nederland
Nu wil het toeval dat niet alleen in België een ERCO Ercoupe 415D als langst ingeschreven staat. Dit is ook in Nederland met een dergelijk type aan de hand! Hoe bijzonder is dat! In Nederland betreft het de PH-NCE. Dit is een ERCO Ercoupe 415D met c/n 4765. Dit toestel is 188 exemplaren jonger dan de OO-PUS, maar het bouwjaar van de PH-NCE is eveneens 1947. De PH-NCE werd op 5 december 1947 ingeschreven, op de dag af drie maanden na de OO-PUS.

En de PH-NCE en OO-PUS hebben meer overeenkomsten. Beide toestellen zijn in de tijd gerestaureerd en hebben daarbij een ander uiterlijk gekregen. De PH-NCE wijzigde van zilvergrijs met een rode bies naar een USAAF-kleurenschema. Ook heeft de PH-NCE door de jaren heen diverse eigenaren gekend, waaronder dhr P.W. Lang, destijds importeur van FIAT en andere Italiaanse automerken in Nederland en Coert Munk, voormalig directeur van het vliegveld Teuge.

De PH-NCE is lange tijd in restauratie geweest bij Van den Bos Aviation Vliegtuigplaatwerkerij op Teuge. In 2013 troffen we daar de nog kale romp van het toestel aan. Met de PH-NCE wordt door de huidige eigenaar R.J. Maatman zeer frequent gevlogen vanaf de thuisbasis Teuge.

Je ziet het pas als…
Toen we lazen over het vertrek van de OO-PUS als langst ingeschreven toestel uit België moesten we gelijk aan de PH-NCE denken. Om met Johan Cruijff te spreken: “Je ziet het pas als je het doorhebt”. Nooit geweten dat zowel in België als Nederland een ERCO Ercoupe 415D zo’n lange staat van dienst had. Helaas is de teller van de OO-PUS bij de Belgen blijven steken op “slechts” 27.467 dagen. Dat aantal dagen wordt door de PH-NCE geëvenaard op 16 februari 2023, over negen dagen van het moment waarop we dit schrijven. En daar gaat de PH-NCE vervolgens glansrijk overheen, let maar eens op!

Met dank aan Bob Rongé, Piet Hitzerd en Air Britain News voor hun bijdrage aan dit artikel.
Een gedachte over “België is langst ingeschreven vliegtuig kwijtgeraakt”
Inderdaad, leuk kistje, de NCE. Ook Ed de Bruijn (EHTX) zat in het complot toen de Ercoupe op mijn naam stond.