F-HBGE SOCATA TBM-850 raakt van de baan en belandt in een akker bij Budel

F-HBGE SOCATA TBM-850 staat verkleumd in de akker naast het vliegveld

Budel, 8 februari 2023 – Al vroeg in de ochtend was men op Kempen Airport bij Budel (EHBD) in de weer om de F-HBGE te bergen. Deze SOCATA TBM-850 (c/n 460) was al op maandagmiddag 6 februari even na 17:30u lokale tijd aan het einde van baan 21 doorgeschoten.

De globale locatie van de F-HBGE (kaart via Google Maps)

Als we in de historie van ADSB-Exchange kijken, dan zien we dat de F-HBGE kort voor zijn onfortuinlijke landing op Budel gestart was vanaf Luik (EBLG), de thuisbasis van dit toestel. Na een kwartier vliegen werd Budel bereikt. Er werd vervolgens richting baan 21 gevlogen waarop het toestel kort voor de baan een doorstart maakte. Vervolgens werd een touch and go gemaakt. Bij de daarop volgende full stop landing schoot het toestel aan het einde van de baan door, reed door de afrastering en belandde in de aangrenzende akker.

Rechts is het einde van baan 21 te zien

De wielen bleven wonderwel onder het toestel tijdens deze onvrijwillige ontdekkingstocht door de wonderschone natuur van de Brabantse Kempen. Dat is voornamelijk te danken aan het feit dat de sloot tussen het vliegveld en de akker ter hoogte van de startbaan gedempt is. Lang duurde de off-road trip niet, de wielen reden zich al snel vast in de zachte ondergrond van de akker.

De wielen van de F-HBGE SOCATA TBM-850 zijn weggezakt in de akker

Twee koude nachten wachten

De berging van de TBM-850 had klaarblijkelijk de nodige voeten in de aarde. Het was namelijk niet gelukt om het toestel de dag na het incident weg te halen. En zo moest de F-HBGE twee vrieskoude nachten in het open veld doorbrengen. De turboprop was vroeg in de ochtend dan ook geheel bedekt met een laagje ijs.

Het was een koude nacht geweest (-7 C), het ijs stond flink op het toestel

Bij de berging werd het toestel met krikken opgetild. Vervolgens werden rijplaten achter de turboprop gelegd en kon beetje bij beetje het toestel teruggeduwd worden binnen de hekken van het vliegveld. Een klusje wat de nodige uurtjes in beslag nam.

Als eerste wordt de F-HBGE SOCATA TBM-850 opgekrikt uit de klei
De PH-DKE Reims/Cessna F152 vertrekt voor een kort rondje over de akker met de F-HBGE

Kort voordat het toestel versleept werd vloog de Cessna 152 PH-DKE nog een paar rondjes boven de locatie. Zo kon van bovenaf de situatie in ogenschouw genomen worden.

De F-HBGE SOCATA TBM-850 staat klaar op rijplaten om terug naar het veld geduwd te worden
De F-HBGE SOCATA TBM-850 is bijna over de sloot die naast het vliegveld ligt
Als laatste moet de TBM-850 een klein talud opgeduwd worden
F-HBGE SOCATA TBM-850 is bijna weer op de verharding van het vliegveld

Hierna werd de SOCATA TBM-850 behoedzaam naar één van de hangaars gereden en binnengezet. Nu was ook goed te zien dat het neuswiel flink had geleden, deze stond aardig scheef. De vijfbladige propeller is eveneens beschadigd geraakt Verder lijkt optisch gezien het toestel dit incident redelijk goed te hebben doorstaan. Maar herstel zal zeker de nodige tijd vergen.

De F-HBGE SOCATA TBM-850 arriveert bij de hangaars
Het neuswiel van de F-HBGE SOCATA TBM-850 staat behoorlijk scheef, maar is gelukkig niet afgebroken
Schade aan één van de propellerbladen

JOMAHO

De F-HBGE is in 2008 gebouwd en heeft alleen deze registratie gehad. Het toestel is op 9 juli 2008 in Frankrijk ingeschreven. Eigenaar is het Belgische luchtvaartbedrijfje JOMAHO. Dit is een samenvoeging van de eerste twee letters van de voornamen van de drie eigenaren in dit bedrijf: Joseph Vanderstappen, Marco Wohrmann en Horst Cohnen.

Na de berging werd de F-HBGE SOCATA TBM-850 in een hangaar gezet

Nu de F-HBGE even niet beschikbaar is hoeft men bij JOMAHO overigens niet met de bus. Sinds 6 december 2022 staat de voormalige Silver Flight PC-12 PH-SFF op naam van dit bedrijf.

De PH-SFF Pilatus PC-12/47E staat sinds 6 december 2022 op naam van JOMAHO

Geef een reactie