Budel, 8 februari 2023 – In de middag landde op Kempen Airport bij Budel de G-MDSI. Deze Pilatus PC-12/47E NGX kwam vanuit London Stansted (EGSS). Het bezoek was maar van korte duur, iets meer dan een half uur later werd gestart voor een vlucht naar Jersey (EGJJ).
De G-MDSI heeft een apart kleurenschema. In de basis is het toestel zilverkleurig, maar de staart en de onderkant van de romp zijn zwart, waarbij de kleur geleidelijk overloopt in het zilvergrijs.
Deze PC-12 is gebouwd in 2020 en heeft c/n 2019. Het is daarmee één van de eerste PC-12’s van de NGX-generatie en het is het eerste Brits geregistreerde exemplaar van dit model. Men is bij deze versie begonnen bij c/n 2001. De G-MDSI heeft tussen 12 maart 2020 en 16 juni 2020 als testregistratie HB-FSL(20) gehad. Sinds 29 juli 2020 is dit toestel de G-MDSI. De eigenaar werd op dat moment Ravenair Aircraft Ltd uit Liverpool, onderdeel van de Ravenair Group Holding.
Een week geleden, op 1 februari 2023, werd de G-MDSI overgeschreven op naam van Select Aircrafts Ltd. uit Alderley Edge (zuid van Manchester). Het toestel vliegt onder het Air Operator Certificate (AOC) van Cheshire Flying Services Ltd. Dit laatste bedrijf hoort ook onder de holding van de Ravenair Group.
Zelfde AOC
Ravenair vliegt naast deze G-MDSI ook met de G-PKHA (c/n 1776). Deze PC-12/47E stond voorheen met een andere eigenaar gestationeerd op Rotterdam – The Hague. Sinds juni 2022 voert Ravenair vluchten uit met een PC-12 voor de Britse tak van Jet Fly. Die Britse aftakking werd opgericht vanwege de Brexit. Hierdoor mogen de Luxemburgs geregistreerde toestellen van Jet Fly geen commerciële vluchten binnen Groot-Brittannië uitvoeren. De PC-12 in kwestie is de G-OJFA (c/n 1148, ex LX-NEW). Zowel de G-PKHA als de G-OJFA vliegen, net als de G-MDSI, onder het hetzelfde AOC van Cheshire Flying Services.