Ook in Nederland; onaangekondigde ballon gesignaleerd bij Lelystad Airport!

De PH-TDH Lindstrand LBL 150A boven de oostkant van de Lelystad CTR

Lelystad Airport, 15 februari 2023 – De laatste dagen zijn er boven de Verenigde Staten diverse onbekende ballonnen waargenomen. Daarvan vermoedt men dat deze uit China afkomstig zijn en bedoeld zijn om te spioneren. De luchtmacht maakte er korte metten mee en schoot ze uit de lucht.

Even leek het er deze middag op dat de verkeersleider in de toren van Lelystad Airport ook zo’n ballon in het vizier had! Voor hem onverwachts dreef om 12:17u een heteluchtballon onaangekondigd van zuid naar noord het luchtgebied (CTR) van Lelystad Airport in. Gelukkig werd er niet naar de Koninklijke Luchtmacht gebeld om er twee F-16’s of F-35’s op af te sturen, maar werd via de radio geprobeerd met de ballon contact te krijgen. De eerste instructie van de toren was klip en klaar: “Papa-Hotel-Tango-Delta-Hotel: leave the CTR immediately to the east!” Nu is dat wat lastig op te volgen voor een ballon met een koers zuid-noord… 🙂

Uiteindelijk mocht de PH-TDH op 1.500ft gaan varen om zo het vertrekkende verkeer op 1.000ft van het vliegveld richting Bravo niet te hinderen. Erg hard ging het niet. De ballon voer met zo’n 15-20 kts en verliet de CTR ruim een uur later weer om 13:22u.

De vaarroute van de PH-TDH door de CTR van Lelystad Airport

Longjump

Alle gekheid op een stokje, natuurlijk ging het hier niet om een onbemande spionageballon van een vreemde mogendheid. Het bleek te gaan om een heteluchtballon die meedeed aan de Ultramagic Balloons Longjump 2022/2023. Dit is een jaarlijks terugkerende wedstrijd, uitgezet door de Dutch Balloon Competition Club. De afstand (rechte lijn) tussen de startplek en de landingsplek is het uiteindelijke resultaat. Zowel de startplek als de landingsplek dienen zich binnen de Nederlandse grenzen te bevinden. Het gebied 1 km vanaf de Nederlandse grens telt hierin niet mee. Ook de Waddeneilanden tellen niet mee. Tussenlandingen zijn niet toegestaan. Wanneer men de grond raakt is dat het eindpunt van de poging. Pogingen kunnen worden ondernomen vanaf 1 november 2022 tot en met 28 februari 2023. Wie de langste afstand weet af te leggen wint.

Geen thermiek

Voor zo’n lange afstandsvaart heb je een rustige winterdag nodig, zonder thermiek gedurende de dag. Vandaag was zo’n dag en daarbij stond de wind ook nog eens van zuid(west) naar noord(oost), zodat een lange afstand binnen Nederland mogelijk moest zijn. Ideaal voor een Longjump.

Lindstrand

De gebruikte ballon was de PH-TDH en dat is een Lindstrand LBL 150A (c/n 1292 en bouwjaar 2010). Deze ballon van Xclusive Ballonvaarten uit Sprundel heeft een inhoud van 150.000 Cu/ft (4.250 m³). Normaal kunnen er, naast de piloot, zo’n vijf of zes passagiers mee. Vandaag stond de mand ongetwijfeld vol met propaantanks om de lange vaart mogelijk te maken. Er hingen zelfs een paar gastanks aan de buitenkant.

De piloot van de PH-TDH was Patrick de Bont van Xclusive Ballonvaarten. De vaart van vandaag mag zeker het predicaat exclusief dragen. De PH-TDH was om 08:16u deze morgen gestart aan de Laveibosstraat in het Brabantse plaatsje Achtmaal, tegen de Belgische grens aan.

Groningen

Na een zeer lange vaart van zo’n acht uur en drie kwartier is de PH-TDH tegen 17:00u geland bij Zuidwolde, ten noordoosten van de stad Groningen. Tenminste zoals we dit op ADSB Exchange kunnen terugvinden. Als we een ruwe schatting doen is dat hemelsbreed een afstand van zo’n 244 km. Een prestatie van formaat! De exacte landingsplaats en afstand zal vast binnenkort bekend worden. En of dit de winnende Longjump voor 2022/2023 was? We laten het weten als het klassement is opgemaakt!

De Longjump van de PH-TDH op 15 februari 2023 (Beeld: ADSB Exchange)
Een Longjump met een leermoment
In het najaarsnummer 2023 van het blad “Ballonstof” van de KNVvL afdeling Ballonvaren is een verslag van de ballonvaarder van deze vaart gedupliceerd. De vaart was anders verlopen dan gepland en het was aanvankelijk niet de bedoeling om de Lelystad CTR te kruisen. Aan de hand van de vaart is er een gesprek met de luchtvaartpolitie geweest, maar er is gelukkig geen boete uitgedeeld. Wel was de Longjump poging voor uiteindelijk zonder resultaat, vanwege het verloop werd het ballonteam door de DBCC gediskwalificeerd. Lees HIER het artikel uit Ballonstof najaar 2023. 

2 gedachten over “Ook in Nederland; onaangekondigde ballon gesignaleerd bij Lelystad Airport!

  1. Beetje rare titel! De ballonvaarder had transponder aan waardoor de verkeersleiding de ballon al ruim van te voren zag aankomen. Daarbij wordt door elke piloot een klaring gevraagd voor het invliegen van een CTR. Vreemde berichtgeving dit!

    1. Hoi Michael!

      Leuk van je te horen! Alles goed met je? De titel komt van mij! 🙂 Het klopt dat de ballon de transponder aan had. Het vragen van de klaring om de CTR in te mogen verliep niet helemaal lekker volgens mij… Ik kreeg de indruk dat zonder de door jou genoemde klaring de CTR werd binnengevaren. De toren heeft een aantal keer de ballon opgeroepen zonder antwoord. Op een gegeven moment vraagt een vliegtuig of men weet dat er een ballon hangt. Naderhand (al in de CTR) hoorde ik de ballon ook oproepen. De verkeersleider was dermate verrast dat hij echt de ballon opdroeg koers 090 aan te houden en direct naar het oosten de CTR te verlaten. Dat kon natuurlijk niet en dat merkt ook een andere piloot over de radio op. Je kunt de conversaties van de toren eventueel terugluisteren op LiveATC. Als je de file van Feb 15 2023 11:30z download hoor de de ballon vanaf ongeveer 14m:40s. Verder was het uiteraard een prachtige longjump!

      Groet en safe landings!
      Berend Jan

Geef een reactie