Snelle JMB Aircraft VL-3 Evolution van SafeSky op bezoek bij Lelystad Airport

59 DWJ / F-JFVB JMB Aircraft VL-3 Evolution

Lelystad Airport, 15 februari 2023 – De JMB Aircraft VL-3 Evolution die Lelystad Airport deze dag bezocht hoort thuis op het Belgische veld Genappe/Baisy-Thy (EBBY). Het toestel is evenwel Frans geregistreerd, een gegeven dat bij meer van deze super snelle ultralight toestellen in België voorkomt. Deze VL-3 Evolution is gebouwd in 2019 en heeft c/n VL-3-336.

59 DWJ / F-JFVB JMB Aircraft VL-3 Evolution

Rappe rakker

De JMB Aircraft VL-3 Evolution is een rappe rakker. Het toestel is zeer gestroomlijnd en is doorgaans uitgerust met een Rotax 912 of 912iS motor. Deze motoren, ieder goed voor 100 pk (73 kW), geven het toestel een maximale kruissnelheid van respectievelijk 145 kts (270 km/u) en 151 kts (280 km/u). En voor wie dat nog niet genoeg is kan ook een VL-3 bestelt worden met een Rotax 915 motor (142 pk / 104 kW). Daarmee kan het toestel met 200 kts (370 km/u) door het luchtruim stuiven. Zelfs met de lichtere motor op de neus geeft de VL-3 menig duurder sportvliegtuig (met meer pk’s) het nakijken.

Deze 59 DWJ / F-JFVB JMB Aircraft VL-3 Evolution heeft een Rotax 912 motor op de neus met een driebladige propeller

Op maat

Naast fraaie kleurenschema’s in felle kleuren is ook het interieur van de VL-3 bij de fabriek op de wens van de klant af te stemmen. Verschillende soorten leder met bijpassende stiksels kunnen worden uitgezocht.

Het interieur, inclusief stiksels is naar wens aan te passen

Département Nord

Bij Franse ultralight toestellen bestaat de registratie uit een cijfercode gevolgd door twee of drie letters. De eerste cijfers geven het Franse departement aan waar het toestel geregistreerd is. Voor Franse ultralights is niet een landelijk, maar een regionaal register opgetuigd. Deze VL-3 is de 59 DWJ. En 59 is het nummer van département du Nord, de regio in Noord-Frankrijk tegen België aan. “DWJ” is de unieke lettercode voor dit toestel.

59 DWJ / F-JFVB JMB Aircraft VL-3 Evolution

Dit kenmerk moet in ieder geval onder de vleugel van het toestel zijn aangebracht. Het hoeft dus niet op de romp te staan. Dat betekende dat we in dat geval plat op de buik moesten om de registratie van dit toestel vast te leggen.

Plat op de buik om de registratie 59 DWJ te zien

Toch staat er ook nog een “F-registratie” op de staart. Bij de 59 DWJ is dat F-JFVB. Deze registratie is het radio-callsign van het toestel. Bij Franse ultralights begint dit altijd met F-J… Die registratie is gekoppeld aan de radioapparatuur in het vliegtuig. Wordt deze apparatuur overgezet naar een ander toestel, dan verhuist deze F-registratie mee.

De registratie in de staart F-JFVB is het radio-callsign van dit toestel

In Frankrijk is het niet noodzakelijk om de F-registratie op het toestel te voeren. Voor vluchten naar het buitenland zijn de regels anders, maar het is ons niet geheel duidelijk hoe deze luiden. Ze kunnen naar ons idee ook nog per land verschillen. We zijn Franse ultralights buiten Frankrijk tegengekomen mét en zonder de F-registratie.

59 DWJ / F-JFVB JMB Aircraft VL-3 Evolution

SafeSky

De 59 DWJ vliegt voor SafeSky. Dit is een app die op een laagdrempelige manier ervoor zorgt dat piloten in de lucht elkaar kunnen zien via een smartphone. Deze data kan eventueel ook getoond worden in navigatie- en vluchtplan applicaties zoals EasyVFR. En laat EasyVFR nou net in de hangaar op Lelystad Airport gehuisvest zijn waar wij de JMB Aircraft VL-3 Evolution voor de deur troffen.

Op de neus zit een sticker van SafeSky

Nederlandse VL-3’s

Ook in Nederland is dit model te vinden. Er is momenteel één Aveko (de producent voorafgaand aan JMB) VL-3 ingeschreven (PH-4H5) en drie JMB Aircraft VL-3’s (PH-4R8, PH-4T2 en PH-4T3).

2 gedachten over “Snelle JMB Aircraft VL-3 Evolution van SafeSky op bezoek bij Lelystad Airport

  1. Ultralights zijn een nationale bevoegdheid.
    Voor internationale vluchten is Artikel 40 Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (Convention on International Civil Aviation) primair van toepassing.

    Art. 40 (ICAO)
    Validity of endorsed certificate and licenses
    No aircraft or personnel having certificates or licenses so endorsed shall participate in international navigation, except with the permission of the State or States whose territory is entered. The registration or use of any such aircraft, or of any certificated aircraft part, in any State other than that in which it was originally certificated shall be at the discretion of the State into which the aircraft or part is imported .(45,52,53,87,88).

    Het buiten Françoisië opereren met alleen ‘n district registratie (b.v. 59 DWJ) zonder F-J… registratie en callsign, is eigenlijk niet toegestaan. Immers, het (internationale) inschrijvingskenmerk van het land (F-.. ..) van inschrijving ontbreekt.

    Min of meer hetzelfde als je met je NL gekentekende auto, de landsgrens overgaat. Landcode (NL) van de nummerplaat moet aan de achterzijde zichtbaar aanwezig (b.v. Euro met NL blauw) zijn.

  2. Goed geschreven artikel. Voor deze high end ULM met een MTOM boven de 475kg zou eigenlijk EASA de « airworthiness certificaten » moeten verdelen ipv de nationale staten die nu weer elkeen hun eigen regels schrijven. Dit zijn namelijk reistoestellen. De Fransen hebben bvb geen medical verplichting om maar een voorbeeld te geven

Geef een reactie