T7-960 Daher TBM-960 of toch een TBM-940?

T7-960 Daher TBM-940

Lelystad Airport, 24 februari 2023 – De T7-960 die we vandaag op Lelystad Airport zagen zorgt voor wat hoofdbrekens. Niet zodanig dat we naar de Paracetamol moeten grijpen, maar toch… Het toestel is in 2022 door Daher gebouwd, maar is het nu een TBM-940 of een TBM-960? Als we op het toestel zelf kijken, dan zou je zeggen dat het een TBM-960 is, het meest recente topmodel uit de lange reeks SOCATA/Daher TBM-modellen. Het toestel heeft als constructienummer 1414. Dat zit nét op de scheidslijn van de TBM-940 en TBM-960.

T7-960 Daher TBM-940 on short final runway 23

Typeplaatje

Zou het typeplaatje dan uitkomst brengen? Welnu, daar staat als type genoemd “TBM 700”. Dat komt omdat de oerversie, de SOCATA TBM-700, nog altijd als basis dient voor de typecertificaten van alle nieuwere versies. Dus daar worden we niet veel wijzer van.

Op het typplaatje staat TBM 700 vermeld

N940DV

Wat wel een aanwijzing is, naar ons idee, is het feit dat deze kist op 16 maart 2022, na zijn testregistratie F-WWRP, begon met vliegen in de Verenigde Staten als N940DV. De cijfers in die registratie doen vermoeden dat het een TBM-940 is. Op de staart en op de winglets staat TBM-960. Alles schreeuwt het dus uit dat het een TBM-960 is. Waarom is het dan niet de N960DV geworden? En registratie die overigens gereserveerd staat op naam van iemand uit de UK, het land waar de T7-960 ook thuishoort.

TBM-960 staat op de winglets

Websites

De doorgaans betrouwbare site van LAAS International geeft aan dat c/n 1414 een TBM 940 is. En ook de website RZJets.net houdt het op een TBM-940. Sinds 1 juni 2022 is de N940DV overgeschreven naar San Marino en is dit de T7-960 geworden. En dat is weer ververwijzing als zou het een TBM-960 zijn.

De nieuwe registratie werd T7-960
De T7-960 Daher TBM-940 kwam binnen met pittig wat crosswind

940/960

Maar wat maakt het uit? TBM-940 of TBM-960? Uiterlijk zijn er geen verschillen naar ons idee. Onder de motorkap wel. De TBM-940 is van huis uit voorzien van een Pratt & Whitney PT6A-66D turboprop. De TBM-960 heeft een nieuwere Pratt & Whitney PT6E-66XT turboprop.

Wat voor motor er op de neus van de T7-960 Daher TBM-940 zit weten we niet

We kunnen ons niet voorstellen dat binnen een jaar een dergelijk duur toestel een nieuwe motor heeft gekregen. Vandaar dat we het erop houden dat dit een Daher TBM-940 is in de kleren (of kleuren) van een TBM-960. Vroeger kon je bij Halfords letterplaatjes kopen met “GTI” erop. Maar door dat achter op je VW Golf te plakken ging-ie echt niet harder rijden!

Evengoed leuk

Linksom of rechtsom, de T7-960 was natuurlijk een leuke bezoeker voor Lelystad Airport. En het toestel liet zich al voor de tweede keer zien deze week. Maandagmorgen 20 februari 2023 was deze kist ook al kort op Lelystad Airport. Vandaag arriveerde de T7-960 uit Rennes–Saint-Jacques Airport (LFRN) in Frankrijk. Nadat het toestel voorzien was van brandstof en nadat de doppen op de uitlaten waren geplaatst was de TBM gereed voor een overnachting.

De TBM-940/960 is veelzijdig en beschikt over een grote vrachtdeur aan de linkerzijkant
Voor de piloten is er een klein deurtje om makkelijk in en uit de cockpit te komen

Geef een reactie