
Hoogeveen, 26 februari 2023 – Een paar dagen voorafgaand aan het weekend kondigde Vliegveld Hoogeveen aan dat – in samenwerking met Brasserie de Basis op het vliegveld – een “hamburger fly-in” werd georganiseerd op zondag 26 februari 2023. Voor de bemanning van ieder vliegtuig dat op bezoek kwam werd een gratis broodje hamburger geserveerd. Gratis? Ja! Gratis! Het mag duidelijk zijn dat hier vooral Nederlandse piloten op afkwamen! 🙂 Op een gegeven moment stond de flightline gezellig vol!

Dubbele cheeseburger
De PH-4T6 zagen we twee keer op final hangen. De bemanning van deze Comco-Ikarus C42CS had kennelijk trek in een dubbele cheeseburger en kwam twee keer naar Hoogeveen.

Big Mac
Een nog grotere hamburger kon de bemanning van de Franse JMB Aircraft VL3 Evolution met radiocallsign F-JGFY claimen. Dit kistje maakte een aantal lokale demovluchten. Dit toestel ziet er links anders uit dan rechts. Links is het toestel overwegend rood, rechts is meer zilverkleurig.


Het kan uiteraard goed dat de bemanning van de VL3 nóg meer hamburgers geclaimd heeft door het toestel afwisselend met de verschillende zijdes voor het restaurant te parkeren! 😉




Deze VL3 Evolution is naar ons idee nog gloednieuw. De registratie is op internet nog niet terug te vinden. Daarom zijn we nog maar even plat op de buik onder het toestel gaan liggen. Bij Franse ultralights staat de registratie (niet te verwarren met het radiocallsign) onder de vleugel. In dit geval 59 EAC, een registratie uit département Nord in Frankrijk.

McFlurry
Om bij de menukaart van McDonalds te blijven, het toetje was een McFlurry. Deze werd verzorgd door de PH-IIJ. Deze felgele EAA Acro Sport II van Drachten stal de show door bij vertrek met “smoke on” te vertrekken. De passagier (die voorin zit) had het zichtbaar naar zijn zin, getuige de big smile op zijn gezicht tijdens de start.




Aan het einde van de baan werd de stuurknuppel ferm naar achteren getrokken waardoor de PH-IIJ steil omhoog uitklom. Een leuk gezicht!


Gevarieerd aanbod
Het viel op dat de meeste bezoekende toestellen uit de noordelijke provincies kwamen. Velden van herkomst waren bijvoorbeeld Drachten, Stadskanaal, maar ook Woudsend (een klein stripje voor ultralights in Friesland). Het aanbod van vliegtuigen bestond uit een mix van reguliere sportvliegtuigen en ultralights.
























Zweefvliegen
Hoewel het zweefvliegseizoen nog moet beginnen werden er wel al sleepstarts gemaakt op Hoogeveen. De Super Dimona trok steeds een ASK-21 omhoog. Vervolgens werd dan een nadering gemaakt en kwam het duo laag langsvliegen.




Eenmaal op hoogte werd de zweefkist ontkoppeld. Maar aangezien er nog geen sprankje thermiek te bespeuren was moest moeite gedaan worden om niet sneller dan een baksteen beneden te zijn…

Lokaal verkeer
Een aantal lokaal gestationeerde vliegtuigen van Hoogeveen kozen zelf ook het luchtruim op deze mooie zonnig vliegdag. Leuke verschijning daarbij was de PH-2R4, een Aviasud Mistral. Deze ultralight stamt uit 1991 en is dus alweer 32 jaar oud! Het kistje heeft een bijzonder voorkomen, het is een tweedekker waarvan de vleugels een pijlstand naar voren hebben.



Een andere interessante local hebben we al eerder uitgelicht, de PH-AOP. Deze Taylorcraft Plus D uit 1942 maakte een paar circuitjes en een kort rondje om de kerk.






Prima vermaakt
Al met al hebben we ons prima vermaakt op Hoogeveen. Langs de startbaan liep het lekker door met aankomend en vertrekkend verkeer. Onze zelf meegebrachte cheeseburger zonder hamburger (broodje kaas) smaakte daarbij ook heerlijk!
