
Lelystad Airport, 10 maart 2023 – Nadat op Valentijnsdag de D-ALIN Dassault Falcon 7X (c/n 54) van Air Hamburg zich had gemeld bij de spuithal van Satys op Lelystad Airport, werd het toestel gelijk binnen gezet. Als derde opeenvolgend toestel van Air Hamburg werd ook deze forse privéjet voorzien van de zilvergrijze huisstijl van VistaJet met bijbehorende rode bies. Aanleiding was – de eerder gemelde – overname van Air Hamburg door de Vista Holding in februari 2022. De toestellen die de D-ALIN voorgingen waren de D-CEFO en de D-CAHO. Deze Cessna Citations worden inmiddels alweer volop ingezet.


Al twee dagen geleden werd de D-ALIN uit de spuithal gereden. Op dat moment was de Falcon 7X nog niet klaar voor vertrek. Er moesten nog diverse onderdelen teruggeplaatst worden alvorens het toestel weer kon vliegen. Dat is gedaan in de naastgelegen Friendship-hangaar van Zeusch Aviation. In die hal stond ook de volgende klant van Satys al te wachten, de LX-GJM Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 van Global Jet Luxembourg. Deze bizjet was maandag 5 maart 2023 op Lelystad gearriveerd en was tijdelijk in de Friendship-hangaar geparkeerd.


Kort voor het middaguur werd de D-ALIN uit de hangaar van Zeusch Aviation gereden en naar het Delta-platform gebracht. Daar werd het toestel voorzien van brandstof. Geen pretje voor de mannen van Shell, de koude regen kwam gestaag naar beneden.

Vervolgens werd de Falcon opgestart en kreeg men de klaring voor de IFR-vlucht naar Nürnberg (EDDN). Daar kwam het toestel op de aankomstdag 14 februari 2023 ook vandaan.

Vanwege de kille noordenwind werd logischerwijs op baan 05 gestart. Achter de follow-me aan werd naar entrypoint Sierra7 gereden. De man op de toren kon vrijwel blind de startklaring geven want de D-ALIN was pas de eerste vliegbeweging van deze dag op Lelystad Airport. En gezien de weersvooruitzichten met sneeuw, zelfs de enige…

Lees ook:
