Voor het laatst sneeuw op de vleugels?

9H-JBC Beech 200 Super King Air

Teuge, 11 maart 2023 – Op het platform voor de bescheiden toren van vliegveld Teuge stond in een mooi winters zonnetje de 9H-JBC. Dit is een Beech 200 Super King Air. Het toestel was in de ochtend nog voorzien van een dun laagje sneeuw. Het vertrek van het toestel stond gepland voor deze zaterdag, of zondag 12 maart 2023. Op de zaterdag is het toestel in elk geval niet vertrokken. De Super King Air was voor het weekend “ontslagen” van de verpleegafdeling bij Hangar One.

De 9H-JBC Beech 200 Super King Air met nog een klein beetje sneeuw op de schtergond
Niet veel later was de sneeuw (als sneeuw voor de zon 🙂 ) verdwenen en restte een spoor van het dooiwater

Op 9 februari 2023 was de 9H-JBC vanuit Bournemouth (EGHH) op Teuge gearriveerd. Bij Hangar One heeft het toestel de afgelopen maand onderhoud gekregen. Hangar One is gespecialiseerd in het onderhoud van turboprops, zoals de Beech (Super) King Air of de Rockwell Turbo Commander.
De 9H-JBC heeft de laatste tijd weinig meer gevlogen. Voorafgaand aan de aankomst op Teuge vloog het toestel voor het laatst op 2 november 2022, een retourtje Bournemouth – Hannover (EDDV).

9H-JBC Beech 200 Super King Air

Deze Super King Air is al een oudje. De eerste Beech 200 Super King Air werd in februari 1974 afgeleverd. Met c/n BB-194 en bouwjaar 1976 is de 9H-JBC één van de vroeg gebouwde Beechcraft 200’s. Een ontwerp, waarvan afgeleide modellen nog altijd in productie zijn.

Het informatieve typeplaatje van de 9H-JBC Beech 200 Super King Air

VS en Zwitserland

Dit betreffende toestel kreeg in de Verenigde Staten de registratie N200PH mee Dat werd in januari 1982 gewijzigd in N300PH en later (datum onbekend) in N502EB. Per 6 januari 1990 kwam de Super King Air naar Zwitserland. Toen werd het de HB-GIL, op naam van Air Glaciers. De Zwitsers hebben er ruim eenendertig jaar mee gevlogen met Sion als thuisbasis.

HB-GIL Beech B200 Super King Air in dienst van Air Glaciers (Sion, 15 september 2017)

Jobec

De huidige eigenaar van de Beech is Jobec PTE. Zij lieten de turboprop op 14 mei 2021 registreren op Malta als 9H-JBC. In het register van Malta staat het toestel geadministreerd met Hyperion Aviation Ltd als operator, het typeplaatje geeft informatie over de daadwerkelijke eigenaar. Ook lezen we daar dat het bedrijf in Singapore gevestigd is. Het toestel is evenwel ondergebracht bij de dochteronderneming Jobec Aviation Ltd, een luchtvaartbedrijf dat in 2020 opgericht is en zetelt in het Ierse Wicklow.
Jobec PTE is een bedrijf dat bemiddelt in de verkoop van vliegtuigen, chartervluchten uitvoert en vliegtuigen geschikt maakt voor static display (voor bijvoorbeeld musea of opleidings- en trainingsdoeleinden). Naast de 9H-JBC vliegt Jobec ook met de EI-JIA Beech 200 Super King Air (c/n BB-451).

Jobec liet de HB-GIL omregistreren naar 9H-JBC (Teuge, 26 februari 2022)

McDan Aviation

De vorige keer dat de 9H-JBC op Teuge was (van 9 t/m 22 oktober 2022) had het toestel nog zijn oude wit/rode kleurenschema met Jobec titels. Tussen 2 november en 9 februari 2023 is het toestel overgespoten in de kleuren van McDan Aviation. McDan Aviation is onderdeel van de Ghanese McDan Group, een bedrijf van Dr. Daniel McKorley. Andere bedrijven binnen deze groep zijn Electrochem Ghana Ltd, een grote zoutmijn in Ghana en McDan Shipping, een bedrijf in de logistiek.

9H-JBC Beech 200 Super King Air

McDan Aviation is de FBO (Fixed-Base Operator) van de VIP-lounge in terminal 1 op Kotoka International Airport (DGAA) in Accra, de hoofdstad van Ghana. Tevens biedt het bedrijf helikoptervluchten aan, voert het ambulancevluchten uit en beschikt het bedrijf over een bizjet. Dit is de T7-MCDAN, een Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604.

9H-JBC Beech 200 Super King Air

Aan de vloot van McDan Aviation wordt binnenkort deze Beech 200 Super King Air toegevoegd. Naar verluid zou het toestel 9G-JBC worden. Bij het omregistreren hoeft dan alleen de “H” vervangen te worden door een “G”. Fysiek een “koud kunstje”.

Alleen van de “H” een “G” maken?

Sneeuw

Over een koud kunstje gesproken; op Teuge kon de Super King Air nog even ervaren hoe het voelt om sneeuw op de vleugels te hebben. In de ochtend dooide de sneeuw, die de dag ervoor gevallen was, van het toestel af. Als deze Beech dadelijk start met een carrière in het warme Ghana kon het wel eens voor het laatst zijn dat deze kist met sneeuw in aanraking is geweest.

Had de 9H-JBC Beech 200 Super King Air voor de laatste keer sneeuw op de vleugels?

3 gedachten over “Voor het laatst sneeuw op de vleugels?

    1. Hallo Bart,

      Dat was in januari 2022. In september 2022 is het toestel van M-CDAN naar T7-MCDAN omgeregistreerd.

      Groet,
      Berend Jan

Geef een reactie