Multilpe Malibu moments

D-ELKD Piper M350 (PA-46-350P Malibu Mirage) – Lelystad, 17 maart 2023

Lelystad Airport, 16 en 17 maart 2023 – De afgelopen twee dagen bezochten meerdere Piper PA-46 Malibu’s Lelystad Airport. Op de 16e een Brit, op de 17e een Duitser en ook een lokale PA-46 kwam uit zijn stalling tevoorschijn.

G-EXPO Piper PA-46R-350T Malibu Matrix – Lelystad, 16 maart 2023

Zuigermotor

Wat opvalt bij de drie Malibu’s die we zagen is dat alle exemplaren een conventionele verbrandingsmotor hebben. Met dit type krachtbron is de PA-46 oorspronkelijk als eerste in 1984 op de markt gekomen. Naderhand zijn veel van deze vliegtuigen door JetPROP omgebouwd tot turboprop en voorzien van een turbinemotor. Sinds 2000 is Piper zelf vanaf de fabriek de PA-46 gaan voorzien van een turbinemotor (Malibu Meridain). De turbinemodellen zijn erg populair geworden, waardoor de exemplaren met een verbrandingsmotor tegenwoordig in de minderheid zijn.

N111DV Piper PA-46-350P Malibu Mirage – Lelystad, 17 maart 2023

Op dit moment bouwt Piper de PA-46 als M350, M500 en M600. Het getal in de typeaanduiding geeft het aantal pk’s van de motor weer. De M350 is de versie met de Lycoming zuigermotor, de M500 en M600 hebben beiden een Pratt & Whitney PT6A turbinemotor.

G-EXPO

Op 16 maart 2023 maakte de G-EXPO een korte stop op Lelystad Airport. Dit toestel kwam vanaf Shoreham (EGKA).  Na het oppikken van twee passagiers vertrok het toestel korte tijd later weer huiswaarts.

Op de neus van de G-EXPO was de naam “Lady Irene” te lezen. Of Irene zelf één van de passagiers was? Daarover kunnen we nóg bevestigend, nóg ontkennend berichten.

De G-EXPO heeft de naam “Lady Irene” op de neus – Lelystad, 16 maart 2023

Deze Piper Malibu is de meest bijzondere van de drie in dit artikel. Het is een Piper PA-46R-350T Malibu Matrix. Dit is een gedowngrade versie zonder drukcabine. In de typeaanduiding van de Matrix staat de “R” voor rectractable gear (intrekbaar onderstel) en de “T” voor een turbomotor. Dit is evenwel dezelfde turbocharged Lycoming TI0-540-AE2A (350 pk / 260 kW) motor als in zijn broertje, de Malibu Mirage met drukcabine. De Malibu Matrix is van 2008 tot en met 2018 in productie geweest en dit heeft 213 exemplaren opgeleverd.

G-EXPO Piper PA-46R-350T Malibu Matrix in de start – Lelystad, 16 maart 2023

D-ELKD

Een dag later vloog er weer een Piper Malibu naar de Flevopolder. Ditmaal een Duits exemplaar, de D-ELKD. Dit toestel kwam vanaf Paderborn Lippstadt (EDLP). Na de landing werd deze Malibu oor de toren geparkeerd om een weekendje te blijven logeren.

De D-ELKD is nog een vrij vers exemplaar met als bouwjaar 2022. Op de neus is dan ook M350 te lezen. Dit is een typering die Piper vanaf 2015 voor dit model is gaan gebruiken, in plaats van PA-46-350P. De M350 is standaard uitgerust met een digitale Garmin G1000 NXi Avionics Suite met een Garmin GFC 700 AutoPilot.

D-ELKD Piper M350 ( PA-46-350P Malibu Mirage) landt met de windturbines op de achtergrond  – Lelystad, 17 maart 2023
D-ELKD Piper M350 (PA-46-350P Malibu Mirage) parkeert op het Delta-paltform voor het weekend – Lelystad, 17 maart 2023

N111DV

Ook op Lelystad Airport zijn twee Piper Malibu’s gestationeerd, de N111DV en de N137KM. De eerstgenoemde maakte op 17 maart 2023 een lokale vlucht.

De N111DV is de oudste van de drie PA-46’s die we de afgelopen dagen voorbij zagen komen. Dit exemplaar heeft voorheen in Groot-Brittanië gevlogen en had in de eerste periode op Lelystad de Amerikaanse registratie N49ET. Sinds 2016 gaat het toestel als N111DV door het leven. Opmerkelijk is daarbij dat we het toestel in januari 2017 nog als N49ET zagen vliegen…

N111DV Piper PA-46-350P Malibu Mirage in de start – Lelystad, 17 maart 2023
De N111DV was eerst geregistreerd als N49ET – Lelystad, 21 januari 2017

 

Geef een reactie