
Lelystad Airport, 17 maart 2023 – Nee, geen typefout in de titel, we bedoelen niet de Eifeltoren in Parijs, maar Eifeltoeren. Dat is wat een drietal sportvliegtuigen deden op deze dag. Zij maakten alle drie een toertje vanuit de Duitse Eifel richting Lelystad Airport. Twee kistjes kwamen vanaf de voormalige Amerikaanse luchtmachtbasis Bitburg (EDRB) en eentje kwam van het nabijgelegen Trier-Föhren (EDRT). Twee toestellen waren ultralights, één was een regulier sportvliegtuig. We bekijken de toestellen even stuk voor stuk.

D-MPRV Porto Aviation Risen
De rapste van het stel was niet het sportvliegtuig, maar de Duitse ultralight D-MPRV. Dit is een in Italië gebouwde Porto Aviation Risen. Dit ranke toestel behoort tot de snelste ultralights ter wereld en kwam vanaf Bitburg. Uit de 100 pk (75 kW) sterke Rotax 912 weet dit vliegtuigje een maximum snelheid van 175 kts te persen. Dat is behoorlijk indrukwekkend voor zo’n licht toestel met een leeg gewicht van 297 kg en tevens was die snelheid in 2015 een wereldrecord. Nimmer was er tot dan een ultralight sneller. In 2021 verbrak Porto Aviation dit record met een andere Risen, die uitgerust was met een 115 pk (84 kW) sterke Rotax 914 motor. Sindsdien staat het wereldrecord op 216 kts.

Na de marktintroductie in 2015 zijn er tot op heden rond de dertig Risens gebouwd. Er bestaat ook een versie met een vast onderstel, dat is de Siren. In Nederland staat ook één Risen ingeschreven, de PH-0A0. Dit toestel is op Breda/Seppe te vinden.



De D-MPRV is nog een vrij nieuw toestel. We schatten in dat het toestel in 2022 is gebouwd. Tot voor kort behoorde dit kenmerk nog toe aan een Flight Design CT. Het cijfer 24 op de romp zou op het constructienummer kunnen duiden, maar dat weten we niet zeker.

57 CBM / F-JJDN Shark Aero Shark
Het tweede ultralight toestel doet maar weinig onder voor de bovenstaande Risen. Dit toestel is de Frans geregistreerde Shark Aero Shark. De registratie is 57 CBM en het radiocallsign van dit kistje is F-JJDM. Het cijfer 57 in de registratie geeft aan dat deze Shark in département Moselle is geadministreerd. Deze regio ligt in Frankrijk tegen de Duitse Eifel aan, niet ver van Bitburg, waar deze ultralight, net als de D-MPRV vandaan kwam.

In tegenstelling tot de Risen is de Shark geen side-by-side toestel, maar een tandemzitter. Daardoor is het kistje rank en smal. De vorm van de staart doet ontegenzeggelijk denken aan een haai. De benaming Shark is dan ook meer dan vanzelfsprekend.

Net als de Risen heeft ook de Shark een Rotax 912 motor. De Shark is iets langzamer, “slechts” maximaal 160 kts zijn hiermee te behalen. Alleen dat is een respectabele snelheid die menig Cessna- of Piper-piloot nimmer op hun tellertje zullen zien staan.

Van de Shark zijn er inmiddels sinds 2011 zo’n 130 exemplaren afgeleverd. De 57 CBM is nog een jonge haai en stamt uit het najaar van 2022. Het constructienummer is 127. Dit cijfer is tevens in de staart terug te vinden.

LX-PHI Robin DR 401/155CDi
Het derde en laatste bezoekende vliegtuig kwam ook uit de Eifelregio, dit toestel staat in Luxemburg geregistreerd. De LX-PHI is een Robin DR 401/155CDi. Dit is een populair model met een motor die op diesel/JetA1 loopt.

De LX-PHI is op 8 oktober 2021 vanaf de fabriek in Frankrijk afgeleverd. Net als de ultralights was dus ook deze bezoeker nog relatief nieuw.

De Robin kwam vanaf Triet-Föhren. Dit is niet ver van de Luxemburgse grens en ligt ook weer in de Duitse Eifel.

Nadat de drie Eifeltoerers even na 13:00u waren geland werden de toestellen op het Delta-platform geparkeerd. Kort na 16:00u werd de Eifeltoer voortgezet met de terugvlucht naar ieders thuisbasis.