Almere, 24 maart 2023 – Op vrijdag 17 maart 2023 troffen we op Lelystad Airport de D-EWAR. Dit is een Piper PA-28-161 Warrior II uit 1986. Het toestel was de dag ervoor aangekomen vanuit Egelsbach (EDFE). Daar werd het toestel de afgelopen tijd te koop aangeboden door Panaorama Air, een luchtvaartbedrijf dat met de D-EWAR onder andere instructievluchten verzorgde. De vraagprijs voor dit kistje was € 50.000,00 met daarbij 8.148 uren op de teller.
De Vliegclub Flevo had wel oren naar dit toestel. Nadat de PH-VFD uit de vloot was genomen ontstond er behoefte aan een extra clubkist.
Kijken, keuren, kopen
Leden van de vliegclub zijn daarop naar Duitsland afgereisd om de Warrior te bekijken. De interesse werd daarna niet minder en 16 maart 2023 werd de D-EWAR naar Lelystad gevlogen om bij Bogaerds Cord. grondig geïnspecteerd te worden. Vandaag ging de kogel door de kerk, het toestel is in orde en de koop werd gesloten. De D-EWAR blijft op Lelystad Airport en wordt onderdeel van de vloot van Vliegclub Flevo.
Diverse eigenaren
Deze Piper heeft als c/n 8616053 en ging als eerste vliegen in de Verenigde Staten als N9082X met The Quail Corp. uit New Castle (DE) als eigenaar. Dat werd in augustus 1990 Del Rio Flying Service Inc. uit Del Rio (TX). De laatst geregistreerde Amerikaanse eigenaar was Tim McCandless Inc. uit Waterloo (IA).
Op 11 mei 1991 dook de N9082X op tijdens de Baden-Baden Air Fair. Het bedrijf Global Eggeneden bood de PA-28 te koop aan met 1.914 vlieguren. Vraagprijs was toen DM 17.900,00 (€ 9.152,00).
Ook werd in 1991 de registratie D-EWAR gereserveerd. Een passend kenmerk voor een Piper Warrior. Uiteindelijk werd de D-EWAR op 8 januari 1992 ingeschreven op naam van Global Air Service Flugzeughandels GmbH uit München met als thuisbasis Eggenfelden (EDME). De nieuwe registratie werd over de oude Amerikaanse heen geplakt.
Op 2 mei 1992, tijdens de Baden-Baden Air Fair van dat jaar, werd de D-EWAR alweer te koop aangeboden. Nu werd het toestel per juni 1992 overgeschreven op naam van Gewerbekreditbank AG uit Düsseldorf als basis Pirmasens (EDRP). En weer kwam het kistje in de verkoop, nu in april 1994 en wel bij Aircraft Service & Sale GmbH uit Pirmasens en met 1.920 uren in het logboek. Per september 1994 werd AFC Aero-Service Handels- und Verwaltungs GmbH op Egelsbach de eigenaar. De jaren daarna is ons niet bekend wie de eigenaren waren tot aan Panaorama Air die het toestel nu verkoopt. Wel weten we dat de D-EWAR in de loop der tijd overgespoten is. Het toestel is tegenwoordig wit met blauw.
De Vliegclub Flevo gaat voorlopig met het toestel vliegen als D-EWAR. Mogelijk dat dit op termijn de PH-VFF zal gaan worden. Ook zal het toestel zijn huidige kleuren voorlopig behouden. De lak is nog goed en daarmee is het niet nodig om nu al in de bekende rood-wit-blauwe clubkleuren van Vliegclub Flevo om te spuiten.
In de war en in de wolken
Als de D-EWAR zo dadelijk in het vliegprogramma van Vliegclub Flevo meedraait kunnen we stellen dat de leden vanaf dan in D-E WAR zijn. En als ze er dan ook nog eens (IFR natuurlijk…) mee in een wolk vliegen… In de war en in de wolken, is dat niet een gelukzalige gemoedstoestand?! Op voorhand jaloers op de (aspirant) piloten bij deze vliegclub! Safe landings met dit toestel.
Fotogalerij
Met dank aan Peter-Michael Gerhardt voor zijn bijdrage aan dit artikel.