
Lelystad Airport, 25 maart 2023 – Chevaliers du vent (ridders van de wind), zo zouden we de twee Franse sportkisten kunnen noemen die vandaag vertrokken vanaf Lelystad Airport. Wind uit het zuidwesten, dik boven de twintig knopen met uitschieters ruim boven de dertig, dat mag gerust sportief vliegweer genoemd worden. Gelukkig stond de wind “op de baan” dus dat maakte het mogelijk om in deze condities te starten.
De twee toestellen waren de F-HFPK Cessna 172S Skyhawk SP en de F-GNJP Diamond DA 40 Diamond Star. Beide toestellen horen bij de Aéroclub Les Ailerons op het vliegveld Enghien Moisselles (LFFE). Dit veld ligt zo’n twintig kilometer ten noorden van Parijs.

Vol vers Duxford
De twee clubkisten waren de donderdag hiervoor vertrokken vanaf hun thuisbasis naar Duxford (EGSU) in Engeland. Na een overnachting aldaar zetten beide toestellen op vrijdag koers naar Lelystad Airport. Op Duxford is een mooi en groot luchtvaartmuseum, op Lelystad ook. Dat zou zomaar de verbindende factor kunnen zijn in de bestemmingen op deze clubvlucht.

Ook op Lelystad Airport werd overnacht. Aan het begin van de zaterdagmiddag stapten les Français voor een vlucht naar Calais (LFAC). Van daaruit werd weer naar huis gevlogen. Althans zo lijkt het. De dekking met ADSB-ontvangers is in Frankrijk niet optimaal om al het vliegverkeer te volgen.

Différent des autres
Dat de Fransen anders dan anderen zijn in Europa valt regelmatig op. Neem de pensioengerechtigde leeftijd bijvoorbeeld. Die is onlangs dan wel van 62 naar 64 jaar gegaan, maar ligt nog ver onder die van bijvoorbeeld Nederland. En ook op gebied van voetbal zijn de Fransen anders, dat hebben onze Oranje-leeuwen vrijdagavond ervaren toen ze met 4-0 van ‘Les Bleus’ om de oren kregen.

Vandaag eveneens een paar verschillen; met een draaiende motor werd de toren opgeroepen om vervolgens bij de delivery-frequentie uit te komen voor een start-up permissie. Maar die was dus al achterhaald.

Nog iets anders; uittaxiën naar S2, waar de meeste andere piloten naar S1 uittaxiën als baan 23 in gebruik is. Vandaag geen probleem, de baan is daar lang genoeg voor de start van sportkisten en door de straffe wind was maar een kort deel van de baan nodig.

Slechts met één van de twee toestellen werd een ADSB-signaal uitgezonden. De F-GNJP is overigens structureel niet zichtbaar op Flightradarachtige sites of apps. De kistjes vlogen kennelijk in formatie hun route naar Calais.

Les Avions
Tot slot kort nog iets over de twee toestellen. De oudste van het stel is de F-GNJP. Dit is één van de 84 Diamond DA 40 Diamond Stars die in Oostenrijk zijn gebouwd. De meeste (1.031) van deze AvGas-versie zijn in de Canadese fabriek van Diamond Aircraft gebouwd. Meer exemplaren zijn er in Oostenrijk gebouwd van de dieselvarianten DA 40D (409) of de DA 40NG-versie (580+).
De F-GNJP stamt uit 2001 en heeft c/n 40.038. Op 17 december 2001 werd de Diamond in Frankrijk ingeschreven op naam van de Aéroclub Les Ailerons. In Nederland vliegt momenteel één andere Oostenrijks gebouwde DA 40 Diamond Star, dat is de PH-USL (c/n 40.078) van Wings over Holland op Lelystad Airport.

De Cessna is een 172S Skyhawk SP (c/n 172S10748). Dit is de versie die Cessna nog altijd bouwt. De F-HFPK stamt uit 2008 en heeft in juli 2008 een paar weken in de Verenigde Staten het kenmerk N6316Z gedragen. Sinds 28 augustus 2008 staat het toestel in Frankrijk ingeschreven en is sinds 19 mei 2009 eigendom van de Aéroclub Les Ailerons.