Payerne, 29 maart 2023 – In Zwitserland wordt op 25 mei 2023 voor de laatste maal gevlogen met de civiel geregistreerde Dassault (voluit Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation) Mirage IIIDS, HB-RDF (ex J-2012). De BAZL (Bundesamt für Zivilluftfahrt) geeft aan de eigenaar ‘Fondation du Musée de l’Aviation Militaire de Payerne’ geen Bewijs van Luchtwaardigheid meer af voor dit toestel. Er wordt nog één uitzondering gemaakt voor een tweetal afscheidsvluchten op 25 mei 2023. Dat is in het feestweekend van het museum ‘Clin d’Ailes’ op Payerne. Dit museum, waar de HB-RDF in de collectie thuishoort, viert van 24 tot en met 26 mei 2023 haar twintig jarige bestaan.
De HB-RDF was op diverse vliegshows te bewonderen de afgelopen jaren. Ook konden er pittig geprijsde rondvluchten vanuit de backseat mee gemaakt worden. Het voormalige gevechtstoestel werd vliegend gehouden door de vereniging Espace Passion. Aan dat alles kom nu na vijftien jaar een einde. De oorzaak is van technische aard. De motor die aan het eind van zijn levensduur komt en de geringe beschikbaarheid van benodigde reserveonderdelen maken de luchtwaardigheid van het toestel niet langer mogelijk.
De HB-RDF is de enige civiel geregistreerde Mirage IIIDS in de wereld. Het toestel is in 1982 gebouwd en werd op 18 mei 1983 in dienst genomen. Deze kist heeft tot december 2003 bij de Zwitserse luchtmacht gevlogen vanaf Buochs (bij Stans). Na de laatste vlucht straks in mei van dit jaar heeft dit toestel er een respectabele carrière opzitten van veertig jaar en zeven dagen.
De Zwitserse Mirages IIIS’en zijn in licentie bij Eidgenössisches Flugzeugwerk (F+W) Emmen in Zwitserland gebouwd en zijn geënt op de Mirage IIIC. Aanvankelijk wilde de Zwitsers 100 Mirages hebben. Alleen de enorme kostenoverschrijding tijdens de productie maakte het toestel tot een waar hoofdpijndossier. Het toestel viel veel duurder uit dan begroot. Dat kwam met name door forse aanpassingen aan het toestel die de Zwitsers op hun wensenlijstje hadden staan. Hierdoor zijn in de tweede helft van de jaren zestig uiteindelijk maar zesendertig Mirage IIIS interceptors (J-2301 tot en met J-2336) en achttien Mirage IIIRS reconnaissance toestellen (R-2101 tot en met R-2118) gebouwd.
Van de tweezitsversie van de Mirage III werden er slechts zes geleverd. Eerst vier Mirages IIIBS (J-2001 t/m J-2004) in de jaren zestig. Twee zijn daarvan verloren gegaan (J-2002 en J-2003). Deze zijn begin jaren tachtig vervangen door twee Mirages IIIDS. (J-2011 en J-2012). De HB-RDF / J-2012 is dus een nakomertje. Dit model is afgeleid van de modernere Mirage IIIE. Naderhand zijn de overgebleven twee IIIBS’en (J-2001 en J-2004) bij F+W Emmen geüpgraded naar IIIDS.
De tweezitters zijn oorspronkelijk in Frankrijk gebouwd. De J-2012 (c/n MD 470) specifiek is in Melun-Villaroche gebouwd en komt voort uit een verlengde Franse Mirage IIIC. Onder andere de motor, hoofdligger en schietstoel kwamen destijds uit reservevoorraden van de Zwitserse luchtmacht.
De voormalige J-2012 kwam na de uitfasering in 2005 in handen van het Musée de l’Aviation Militaire ‘Clin d’Ailes’ op de vliegbasis Payerne. Na een restauratie van drie jaar, die 4.200 manuren in beslag nam, vloog het toestel voor het eerst op 16 september 2008 civiel als HB-RDF.
In Zwitserland vlogen tot voor kort nog diverse voormalige luchtmacht straaljagers met een civiel kenmerk. Denk aan Hawker Hunters, De Havilland Vampires en deze Dassault Mirage. Helaas wordt de spoeling, met de full stop van de HB-RDF in aantocht, dunner en dunner…