Van Blue naar Yellow

PH-PVN BRM Aero Bristell B23-915

Hilversum, 8 april 2023 – Als een mooi geel Paasei kwam op deze stille zaterdag van het Paasweekend de PH-PVN binnenrollen op Vliegveld Hilversum. Dit is de kersverse BRM Aero Bristell B23-915 (ook wel als B23 Turbo aangeduid). Het toestel is op 2 maart 2023 ingeschreven en is de vierde Bristell B23 in ons land.

PH-PVN BRM Aero Bristell B23-915

Maar het is wel de meest potente van het kwartet! De PH-PVN beschikt namelijk over een Rotax 915iSc motor van 141 pk (103 kW) terwijl de overige drie zich moeten “behelpen” met een Rotax 912 van van 100 pk (73 kW).

PH-PVN BRM Aero Bristell B23-915

Blue Love

De PH-PVN verblijft momenteel (nog) op Teuge, maar zou op termijn op Vliegveld Hilversum gestationeerd moeten worden. Het toestel is namelijk de vervanger van de op Hilversum thuishorende N5418V. Dit is een Cessna R172K Hawk XP. Deze krachtige versie met een Continental IO-360-KB motor levert rond de 210 pk (154 kW) aan vermogen. Dit goed uitgeruste toestel met de naam “Blue Love” stamt uit 1977 en staat momenteel op Planecheck te koop met een vraagprijs van € 159.000,00.

De N5418V Cessna R172K Hawk XP II “Blue Love” (Genk Zwartberg, 28 augustus 2021)

In het maandblad Piloot & Vliegtuig van januari 2023 was al te lezen dat de twee eigenaren van de N5418V, Coen Potters en Hans van Noort, een nieuwe Bristell B23-915 hadden aangeschaft. Het toestel staat op naam van hun gezamenlijke bedrijfje Yellow B Aviation. Ze nemen dus afscheid van hun “Blue Love” en gaan verder met hun nieuwe “Yellow B”. Die bedrijfsnaam is een mooie verwijzing naar de kleuren van het toestel. En in de registratie zijn de beginletters van de achternamen van de eigenaren verwerkt.

PH-PVN staat voor Potters en Van Noort
Over de uitrusting van de cockpit valt niet te klagen bij de PH-PVN

Ferryflight

De PH-PVN maakte zijn maiden flight bij de fabriek in Tsjechische Kunovice (LKKU) op 10 februari 2023. Toen nog met een OK-testregistratie. Op 2 maart 2023 werd de registratie PH-PVN ingeschreven in het Nederlandse luchtvaarttuigenregister. Pas op 22 maart werd met dit kenmerk een eerste lokale vluchtgemaakt in Tsjechië. De aflevervlucht naar Teuge nam twee dagen in beslag. Op 22 maart 2023 werd via Hof-Plauen (EDQM) naar Hildesheim (EDXM) gevlogen. De volgende dag werd koers gezet naar Teuge (EHTE).

PH-PVN BRM Aero Bristell B23-915

Inmiddels heeft de PH-PVN zijn neus laten zien op Breda/Seppe, Texel en twee keer op Hilversum. En die tweede keer Hilversum is waar wij het kistje voor de lens kregen.

PH-PVN BRM Aero Bristell B23-915 bij de pomp op Vliegveld Hilversum

Daar zagen we dat het constructienummer 0073 is. De notatie daarvan lijkt af te wijken van de modellen met de Rotax 912 motor. Daar staat namelijk ook het bouwjaar bij. De PH-PSM heeft bijvoorbeeld c/n 021/2021 en is dus nummer 21 en gebouwd in 2021.

Het typeplaatje van de PH-PVN BRM Aero Bristell B23-915 met als c/n 0073
Het typeplaatje van de PH-PSM BRM Aero Bristell B23 met als c/n 021/2021

Afgestemd

De vierde Bristell B23 in ons land is gestoken in een aantrekkelijk geel/grijs kleurenschema. Deze kleurstelling is doorgetrokken in het interieur. Sterker nog, zelfs de kleding van de inzittende was afgestemd met een gele sweater voorzien van het logo van BRM Aero. Zou je dan bij aanschaf van zo’n trui een vliegtuig krijgen? Of toch andersom…

Buitenkant, binnenkant en kleding, allemaal geel!
Fraai afgewerkte stoelen in de PH-PVN

Vier

De Nederlandse importeur Aircraft Company Europe heeft tot nu toe vier Bristell B23’s in ons land aan de man gebracht. De PH-PSM was de eerste, dit toestel verblijft op Lelystad Airport. Eerder dit jaar nam de Eindhovense Aero Club Motorvliegen de PH-YLW en PH-SFR op in hun clubvloot. De PH-YLW ziet er overigens aan de buitenkant net zo uit als de nieuwe PH-PVN.

Lees ook:

 

 

Geef een reactie