De heruitgevonden Cessna 152

N152SP Cessna 152 Reimagined (Oshkosh, juli 2022)

Oshkosh, EAA AirVenture, juli 2022 – Voor vliegscholen en vliegclubs is het tegenwoordig best moeilijk om robuuste en betaalbare opleidingstoestellen te vinden als de vloot vernieuwd moet worden. De Amerikaanse tak van de AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) dacht hierin mee. Rond 2015 kwam men tot een plan om ruim beschikbare oude Cessna 150/152’s op te kopen en deze van “spinner to tail” te strippen, refurbishen en updaten. Dit programma werd de Cessna 150/152 Reimagined (“heruitgevonden”) genoemd.

N152UC Cessna 152 Reimagined (Oshkosh, juli 2015)

Als uitvoerende partij werd Aviat Aircraft gevonden. Dit is het bedrijf dat onder andere de Husky, Pitts Special en Christen Eagle aan de man brengt. Bij Aviat werd het vliegtuig geheel gedemonteerd. Grofweg gezegd, alles waar een schroef in zat werd losgedraaid.
Een kleine opsomming wat wordt aangepakt: stuurvlakken, wielkasten, vleugeltips, horizontale stabilisator, stabilisator tip, trimvlak, kleppen, scharnieren, lichten, cockpit plexiglas, deuren, afdichtingen en weerbestendige strips, stroomlijnkappen, instrumenten, instrumentenpaneel, brandschotisolatie, alle bedrading, stoelen, tapijten en interieurpanelen.
Al deze onderdelen worden grondig geïnspecteerd en daar waar nodig vervangen door nieuwe of refurbished onderdelen. De elektrische bedrading wordt geheel vernieuwd en in de cockpit komt een nieuw instrumentenpaneel met een GPS.

N104UC Cessna 152 Reimagined (Oshkosh, juli 2017)

Als motor wordt een nieuwe (of naar nul uren overhaulde) Continental O-235 gemonteerd met een nieuwe propeller. De kosten voor deze grote opknapbeurt waren aanvankelijk begroot op $80.000,00 maar zijn inmiddels opgelopen tot zo’n $130.000,00. Tot op heden zijn er zo’n vijftien Cessna 150/152’s onder handen genomen door Aviat.

Cessna 172 Ascend

Een soortgelijk proces voerde de AOPA uit met de Cessna 172. Bij het Amerikaanse bedrijf Yingling wordt op eenzelfde wijze de welbekende Skyhawk onder handen genomen, dit resulteerde in de Cessna 172 Ascend. Tot op heden zijn er slechts zeven Cessna 172’s op deze manier opgeknapt. Yingling heeft dit ombouwprogramma momenteel opgeschort.

N172UC Cessna 172N Skyhawk Ascend (Oshkosh, juli 2015)

Matig succes

Het opknappen van de bestaande vloot sport-/lesvliegtuigen is (nog?) maar matig populair. De aantallen omgebouwde toestellen zijn gering en de kosten blijken hoger uit te vallen dan oorspronkelijk ingeschat. Tijdens de EAA AirVenture probeerde de AOPA in elk geval aandacht voor de door hun ondersteunde programma’s te vragen. Op de AOPA site is nog wel informatie over de projecten te vinden. De link naar Aviat Aircraft daarbij lijkt inmiddels niet meer te werken. Dat voorspelt niet veel goeds voor de vitaliteit van dit programma…

Geef een reactie