
Lelystad Airport, 15 april 2023 – Vandaag, 15 april 2023, was de eerste commerciële inzet van de PH-ZUT. Deze Airbus Helicopters H130 (c/n 7888) was op 21 maart 2023 bij HeliCentre aangekomen om de vloot te versterken. Er stond een vacature open na het vertrek van de PH-WTN, ook een H130, naar Spanje. Hierop kwam de PH-ZUT op sollicitatiegesprek en werd meteen aangenomen.

In de afgelopen dagen is de PH-ZUT netjes gepoetst en aan het Air Operator Certificate (AOC) van HeliCentre toegevoegd. De heli stond er glimmend en wel bij op zijn verrijdbare platform deze middag. Ook is de naam van HeliCentre ondertussen op het toestel aangebracht.

Rondvluchten
Bij HeliCentre werden deze zaterdagmiddag personeelsleden van een bedrijf verwelkomd en zij werden allen verwend met een rondvlucht per helikopter. Voor dat doel stonden twee koppeltjes helikopters klaar. Het eerste duo was de PH-AVW en PH-ZUT. Het tweede setje werd gevormd door de PH-HCE en PH-HCH.


Met de verkeerstoren was afgestemd dat per keer twee helikopters in formatie zouden vertrekken. Op deze manier werd de extra druk op het vliegverkeer binnen de Lelystad CTR zo beperkt mogelijk gehouden.

Druk, drukker, drukst
En het was druk vandaag! Drukker dan normaal. De drukste dag van het jaar (of sinds jaren!?). Dat kwam omdat er gelijktijdig ook een grote Hoogvliegersdag plaatsvond. Met een flink aantal sportvliegtuigen werden zieke kinderen getrakteerd op een mooie rondvlucht. Een van die toestellen was de PH-KMR. Dit toestel is speciaal toegerust om kinderen op een brancard zittend of liggend aan een rondvlucht te kunnen laten deelnemen.

Daaromheen waren nog tal van activiteiten voor de kinderen en hun begeleiders georganiseerd. Plaats van handeling was in en rond de Friendship hangaar van Zeusch Aviation, samen met Leaseweb één van de sponsoren van deze dag.

NOTAM
Er was zelfs voor deze dag een NOTAM opgesteld. Daarin werd aangekondigd dat er beperkt ruimte was in het circuit voor bijvoorbeeld touch and go’s. En dat was ook de realiteit. Soms stonden er vijf toestellen te wachten voor vertrek terwijl er drie in het circuit vlogen om te landen. Uiteindelijk hadden de LVNL-ers op de toren alles goed in de vingers en verliep het vliegverkeer naar onze waarneming soepeltjes.
Zeven rondjes
Terug naar de PH-ZUT. In totaal maakte de zwarte heli zeven rondvluchten. Per keer konden er zes passagiers meevliegen. Al met al werden er met de vier helikopters in korte tijd zo’n honderd passagiers vervoerd.

Geoliede carrousel
Tijdens de wisseling begeleidde de crew van HeliCentre haar gasten netjes naar de toestellen. Daarbij werd iedereen rustig in de riemen geholpen waarna vertrokken kon worden. Deze goed geoliede carrousel liet zien dat HeliCentre prima in staat is om in een korte tijd een dergelijke klus te klaren.

Lees ook:
