Lelystad Airport, 25 april 2023 – De titel van dit artikel luidt “In avanti o indietro?” Vertaald uit het Italiaans: vooruit of achteruit? Zeg het maar? Vliegt deze rasechte Italiaanse volbloed Piaggio P-180 Avanti II nou vooruit of achteruit? Zijn hoofdvleugel zit achteraan, zijn naam is Avanti (vooruit), de motoren zijn achterwaarts gemonteerd. Kortom verwarrend allemaal.
De Piaggio Avanti is in veel opzichten opvallend. Uiteraard door zijn niet-alledaagse en futuristische uiterlijk en de echte Italiaanse looks. Maar ook vanwege zijn typerende hoge en snerpende geluid. Een Piaggio P-180 Avanti hoor je van verre aankomen.
Hamerhaai
De eerste P-180 vloog in 1986 en sindsdien zijn er bijna 250 van de band gerold. De Avanti II is een verbeterde versie van het eerste model en heeft sterkere motoren en verbeterde instrumenten in de cockpit. Er vliegt zelfs een onbemande versie van dit toestel voor patrouille doeleinden. Dit model wordt de Hammerhead omdat het model wel iets weg heeft van een hamerhaai.
JL Aviation
De Piaggio op Lelystad Airport was de N165SL (c/n 1135). Dit toestel is op 20 september 2007 afgeleverd en heeft altijd als N165SL gevlogen. Sinds 13 juli 2022 staat het toestel op naam van JL Aviation uit het Belgische Gistel. Deze plaats ligt niet ver van Oostende (EBOS) en het is dan ook niet vreemd dat dit de thuisbasis van deze Avanti is.
Retourtje Oostende
De N165SL was even voor 12:30u op Lelystad Airport geland en werd voor de toren op het Delta-platform geparkeerd. Het vertrek stond gepland voor even na 16:00u. Even dachten we dat we daardoor het toestel zouden missen. Maar gelukkig liep het bezoek wat uit en vertrok het toestel pas om 18:45u. Nét op tijd voor ons om er een paar foto’s van te maken.