PH-PEK Piper Turbo Arrow IV nieuw in Nederland

PH-PEK Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV

Lelystad Airport 29 april 2023 – Het zal niet lang meer duren of de PH-PEK kan vanaf Lelystad Airport gaan vliegen. Al sinds 2019 was deze Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV op Lelystad aanwezig als G-SKYV. Als gevolg van de Brexit heeft de eigenaar PEK Aviation ervoor gekozen om een Nederlands kenmerk voor dit toestel aan te vragen.

De G-SKYV Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV hier op Sywell tijdens de LAA Rally in september 2018

De G-SKYV is op 31 maart 2023 doorgehaald in het Britse luchtvaartuigregister. Op 26 april 2023 heeft deze Piper haar Nederlands Bewijs van Inschrijving en Luchtwaardigheid (BvI / BvL) ontvangen. Bij het onderhoudsbedrijf Wings over Holland het toestel voorzien van zijn nieuwe registratie.

De nieuwe registratie PH-PEK is met een sticker over de oude aangebracht
Links achter op de romp is het verplichte vuurvaste plaatje met de registratie al vastgenageld

De PH-PEK is gebouwd in 1980 en heeft als c/n 28R-8031132. In de Verenigde Staten heeft het toestel gevlogen als N82376. Op 23 november 1987 werd deze Turbo Arrow IV in Groot-Brittannië ingeschreven als G-BNZG. Dit kenmerk werd op 20 september 2004 gewijzigd in G-SKYV. In 2008 is het toestel voorzien van een nieuw interieur en is de Piper gespoten in zijn huidige kleurenschema.

PH-PEK Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV in de hangaar bij Wings over Holland

In 2019 stond het toestel te koop met 1.845 uren op de teller en per 6 juni 2019 mag het Nederlandse PEK Aviation zich de eigenaar noemen. Daarna is het toestel naar Lelystad gekomen. Inmiddels heeft deze Turbo Arrow IV rond de 2.000 ervaringsuren in de lucht.
In Nederland wordt de PH-PEK gevlogen door een club van zes tot acht aandeelhouders/vaste huurders. Er is een website van PEK Aviation waarop geïnteresseerden zich kunnen melden als zij ook op deze fraaie reiskist willen vliegen: www.pekaviation.com.

Geef een reactie