Zeldzame Beech A36 Bonanza met turbinemotor

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

Lelystad Airport, 1 en 2 mei 2023 – Vroeg in de avond van de eerste mei arriveerde op Lelystad Airport de N8220M. Dit is een Beechcraft A36 Bonanza, maar geen gewone! Dit exemplaar is in 1993 gebouwd (c/n E-2795) en is in 2001 voorzien van een Rolls Royce (Allison) 250-B17F/2 turbinemotor. Deze krachtbron is goed voor maar liefst 450 pk (330 kW)! Het toestel – dat door de toren bij aankomst consequent als “November 822 Oscar Mike” werd aangesproken – kwam vanuit Exeter (EGTE) in Groot-Brittannië. Na de landing werd het toestel op het Delta-platform geparkeerd voor de nacht.

De N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion op Delta in mooi avondlicht

Tradewind Turbine

Deze Bonanza heeft een zogenaamde Tradewind Turbine conversion ondergaan. Er zijn voor de Beech Bonanza meer conversies met turbinemotoren bekend. Deze turbine conversie is oorspronkelijk in 1986 ontstaan uit een samenwerking tussen Allison en Soloy en werd de Prop-Jet Bonanza genoemd. Soloy heeft veel meer vliegtuigtypes voorzien van een turbinemotor. Denk bijvoorbeeld aan de Cessna 206/207 Stationair en Cessna 210 Centurion, maar ook de Bell 47G helikopter werd onderhanden genomen en “geturbiniseerd”.

De PH-ZZF was een Cessna T207A met een Soloy Turbine (Hoogeveen, 5 mei 2016)

In geval van de Bonanza wordt bij de Tradewind Turbine gebruik gemaakt van een Beech A36 Bonanza. De gebruikte turbinemotor is een afgeleide van dezelfde krachtbron die in de Bell 206 JetRanger en de Hughes H500 te vinden is. Voor de conversie zijn A36’s geschikt die na 1979 gebouwd zijn omdat ze een 28V elektrisch systeem hebben. Beter geschikt zijn de modellen die vanaf 1984 gebouwd zijn omdat er toen een ander instrumentenpaneel werd toegepast. Er werden indertijd ook fabrieksnieuwe A36’s door Tradewind Turbines Corporation.

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

STC

Voor deze conversie is een STC (Supplemental Type Certificate) beschikbaar. Met dit officiële STC behoudt het toestel zijn Amerikaanse FAA-typegoedkeuring. Dat zou het tevens mogelijk moeten maken om een dergelijk toestel in een EASA-land in te schrijven (zoals bijvoorbeeld Nederland).

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

In andere handen

Dat STC is in oktober 1989 overgegaan van Soloy naar Tradewind Turbines Corporation gevestigd op Tradewind Airport in Amarillo (Texas). Tradewind was een partnerschap van Joe Boyd (hij was een Prop-Jet dealer op DuPAge Airport) en Jim Whittenburg (eigenaar van Tradewind Airport en destijds één van de eerste Prop-Jet Bonanza eigenaren). Bij Tradewind liet men de naam Prop-Jet vallen en werd de Allison turbine gekieteld van oorspronkelijk 420 pk (308 kW) bij Soloy naar 450 pk (330 kW). In april 2016 is het STC van deze conversie weer overgegaan naar Soloy Aviation Solutions. Daarmee blijft deze ombouwmogelijkheid beschikbaar en blijft ondersteuning van de leverancier voor huidige eigenaren gewaarborgd.

De N3191A is een Beech A36 Bonanza met een Tradewind Turbine (Oshkosh, juli 2017)

Lange neus

Omdat de Allison turbine lichter is dan de oorspronkelijke Continentalmotor komt het zwaartepunt meer naar achteren te liggen. Om dat op te lossen is de propeller 21 inch (53,3 cm) naar voren gezet en is de neus dus langer geworden. Hierdoor is in de neus overigens wel ruimte ontstaan oor een extra bagagecompartiment.

De neus van de N8220M is ruim een halve meter langer door de turbinemotor
TurbineAir
Een tweede conversie die we kennen voor de Bonanza is gebaseerd is op de Beech B36TC en is van Rocket Engineering. Dit is de TurbineAir conversion. Hierbij wordt geen Rolls Royce turbine gebruikt, maar een 500 pk (367 kW) sterke Pratt & Whitney PT-6A turbinemotor. In het verleden hebben we aan deze versie al eens een artikeltje gewijd.

Deze N72020 is een voorbeeld van een Beech B36TC Bonanza met een PT-6A turbine engine (Oshkosh, juli 2015)

Tiptanks

De N8220M is uitgerust met een tweetal optionele tiptanks. Daardoor kan twee keer twintig gallon (150 liter) meer JetA1 worden meegenomen, in totaal 114 gallon (451 liter). Op de tiptank is een typerende winglet gemonteerd.

De 20 gallon tiptank

Prestaties

De turbinemotor geeft de Bonanza een aantal voordelen. De normale kruissnelheid van zo’n 170 kts wordt verhoogd tot zo’n 205 kts op 15.000ft. De startlengte gaat van 580 meter naar slechts 176 meter. En na de landing staat deze speciale Bonanza stil na 100 meter in plaats van 292 meter. Dit natuurlijk door de mogelijkheid van het reversen, maar ook door de zwaardere remmen van de Beech Baron die gemonteerd zijn.

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

Klimmen doet de N8220M ook als de beste. Gaat een gewone A36 met 600 ft/min omhoog, deze turbineversie tijgert onder een hoek van 25 graden met 2.500 ft/min naar boven. En dat ook nog boven de 10.000ft. Dan heb je alleen wel zuurstof nodig. Daar zit meteen ook het grote nadeel van dit toestel; de Bonanza heeft geen drukcabine. Daardoor ben je op boven de 10.000ft altijd aangewezen op losse zuurstofmaskers. Dat is minder comfortabel tijdens het vliegen, maar boven FL100 komt nu juist wel de turbinemotor het beste tot zijn recht. In de praktijk zal de turbine-Bonanza regelmatig lager vliegen, met mindere prestaties tot gevolg.

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

Te koop

Maar niet te somber, dit is gewoon een fantastische kist! En het goede nieuws is, de N8220M is te koop. Voor £ 497.500,00 (€ 565.775,00) mag hij de deur uit. Het toestel heeft zo’n 2.100 uren in het logboek staan, waarvan iets minder dan 1.400 met de turbinemotor. En die motor kan nog tot 3.500 draaiuren mee, dus dat is voorlopig geen punt. Voor het comfort zit er airconditioning in en is er een radio/CD-speler aan boord.

De N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion is te koop

Zeldzaam

In Europa is een Bonanza met een turbinemotor voor op de neus een zeldzaamheid. In de Verenigde staten vliegen er meer, maar ook niet bijster veel. Dit houdt bij enkele tientallen wel op. Dus een nieuwe eigenaar van de N8220M oogst straks ongetwijfelt veel bekijks met dit toestel, waar hij/zij ook landt.

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion
N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

Teuge en naar huis

Na een overnachting op Lelystad Airport vloog de N8220M in de middag even op en neer naar Teuge. Dit ongetwijfeld tot genoegen van de daar aanwezige spotters. Daarna keerde de N8220M weer terug naar de Flevopolder. Aan het begin van de avond spoedde het toestel weer terug naar Exeter.

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion
N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

Lees ook:

N8220M Beech A36 Bonanza Tradewind Turbine conversion

Geef een reactie