Bedevaartganger

EC-LZU Gulfstream G650

Lelystad Airport, 10 mei 2023 – Vanuit het welbekende Spaanse bedevaartoord Santiago de Compostela (LEST) arriveerde op Lelystad Airport deze dag een prachtige Gulfstream G650. De forse bizjet luisterde naar de naam EC-LZU en vloog onder het vluchtnummer Gestair181U. Het toestel stamt uit 2013 en heeft als constructienummer 6066. De thuisbasis is het veld van herkomst, Santiago de Compostela.

EC-LZU Gulfstream G650

Gestair

Deze G650 heeft aan het begin van zijn carrière de tijdelijke testregistratie N606GA gehad. Dat kenmerk is op 21 maart 2014 uitgeschreven. Vervolgens werd dit de EC-LZU, eerst op naam van TAG Aviation España en sinds 8 augustus 2017 op naam van de huidige eigenaar Gestair Executive Jet. De EC-LZU biedt plaats aan dertien passagiers en is uiteraard voorzien van alle denkbare gemakken. Gestair vliegt met twee van deze toestellen. Naast de EC-LZU heeft men ook de EC-MUS in de vloot. In totaal staan er op dit moment in Spanje vijf G650’s ingeschreven.

EC-LZU Gulfstream G650

1.022 km/u

De EC-LZU was om 09:10u opgestegen in het noorden van Spanje. Boven de Golf van Biskaje werd uitgeklommen naar de comfortabele hoogte van 40.000ft. Vervolgens ging het gas erop, het toestel kruiste met een maximale snelheid van 552 kts (1.022 km/u). Met dat tempo was de afstand naar Lelystad Airport in twee uur overbrugd.

EC-LZU Gulfstream G650

Via een IFR-approach werd baan 23 aangevlogen. Nadat alle wielen op het polderbeton stonden werden de straalomkeerders even geactiveerd. Aan het einde van de baan werd naar rechts getaxied, naar taxibaan November.

Touchdown
De straalomkeerders in werking

Lima-platform

De Gulfstream werd op het Lima-platform, voor het nieuwe terminalgebouw, geparkeerd. Op dit moment is op het oude, vertrouwde Delta-platform te weinig bewegingsvrijheid voor een kist met een spanwijdte van 30,35 meter.

De EC-LZU Gulfstream G650 ontmoet een nors kijkende Fokker 50 romp

Bij het opdraaien van het platform kwam de G650 even oog-in-oog te staan met een nors kijkende Fokker 50 romp. Die staat daar om de brandweer te laten oefenen. Kennelijk wenste de Fokker geen gezelschap, want een lachje kon er niet af.

De weerkaatsing van de bizjet in de getinte ramen van het nieuwe stationsgebouw was mooi om te zien
De marshaller zette met een paar Spaanse flamenco-passen de Gulfstream keurig in positie
De EC-LZU Gulfstream G650 is op bestemming

De taxi voor de passagiers was al naar het Lima-platform gereden. Zodoende konden zij vlot hun reis vervolgen, helemaal omdat zij de uitgang aan die kant van het veld konden nemen. Rond 18:00u vertrok de Gulfstream weer. De terugreis werd op een hoogte van 41.000ft afgelegd. Die hoogte werd halverwege België bereikt. Na krap twee uur vliegen was de Spaanse G650 weer thuis.

De passagiers stappen over in een gereedstaande taxi
Andere kant op
Het toeval wil dat vandaag de PH-ZDZ Beech B200 Super King Air van Zeusch Aviation van Lelystad Airport vertrok voor een medical flight naar… juist ja, Santiago de Compostela! En de PH-ZDZ vertrok op exact hetzelfde tijdstip als de EC-LZU; 09:10u lokale tijd. De twee toestellen hebben zo’n beetje naar elkaar kunnen zwaaien onderweg. De PH-ZDZ heeft er alleen wel wat langer over gedaan. De wielen raakten om 13:00u lokale tijd de Spaanse bodem, een vlucht van bijna vier uur, de dubbele reistijd van de Gulfstream. De PH-ZDZ vloog op 28.000ft en had een maximale kruissnelheid van 257 kts (475 km/u) gedurende deze vlucht.

De PH-ZDZ Beech B200 Super King Air vloog in omgekeerde richting naar Santiago de Compostela

Geef een reactie