Opvallende Cessna T210L Centurion II op Antwerpen

D-EBZM Cessna T210L Turbo Centurion II

Antwerpen, 6 mei 2023 – De opvallende blauw/oranje Cessna T210L Centurion II met de registratie D-EBZM is een toestel uit de periode dat Cessna sportvliegtuigen nog aan de lopende band in Europa ingeschreven werden. We spreken dan over de tweede helft van de jaren zeventig. Op Zaventem, bij Brussel, was de Cessna Aircraft Co. bijzonder actief met het importeren van nieuwe Cessna’s uit de Verenigde Staten. En het afzetgebied was zelfs groter dan Europa. Er vertrokken ook toestellen hiervandaan naar het Midden Oosten en Afrika.

Vier-/zeszitter

De Cessna 210 kwam voort uit de Cessna 182B en is van 1957 tot en met 1986 in productie geweest. Er zijn zesentwintig varianten bekend en dan zijn er ook nog een aantal modificaties ontwikkeld, zoals het monteren van een turbinemotor. In totaal zijn 9.240 toestellen geproduceerd.

De OE-DEC is een Cessna 210 Centurion, de “oerversie” (Lelystad, 13 september 2016)

Aanvankelijk werd de Centurion gebouwd als vierzitter (Cessna 210 t/m 210C). Bij de 210D werd er ruimte gemaakt achter de passagiers voor twee kleine kinderen. Pas vanaf de 210K werd de Centurion een zeszitter. Vanaf dan wordt het model aangeduid als Centurion II en is ook de vleugelstijl verdwenen.

De D-EAMK is een Cessna T210F Turbo Centurion, wel al groter, drie raampjes en met vleugelstijlen (Wangerooge, 28 mei 2012)

De T210L turbo-versie, zoals de D-EBZM, is de meest gebouwde Centurion-variant. Er rolden daarvan 2.070 exemplaren van de band bij Cessna. Deze versie heeft een zescilinder Continental IO-520-H motor goed voor 285 pk (209 kW).

Het logo van de Cessna Centurion

Dit is nog een versie waarbij de hoofdwielen tijdens de vlucht “opgesloten” zitten achter wieldeurtjes. Vanwege voorkomende storingen en duur onderhoud zijn die deurtjes vanaf de T210N-serie weggelaten. Meestal komt er bij een nieuwer model iets bij, in dit geval dus juist niet. Naderhand zijn ook bij oudere modellen de wieldeurtjes verwijderd, maar bij deze Duitse T210L zijn ze nog aanwezig.

De D-EBZM heeft wieldeurtjes
Deze latere Cessna T210N Turbo Centurion II heeft geen wieldeurtjes meer

Historie D-EBZM

Iets over de geschiedenis van de D-EBZM. Deze Cessna T210L Centurion II werd op 16 augustus 1976 fabrieksnieuw ingeschreven als N732DC op naam van de Cessna Aircraft Co. Het c/n van dit toestel is 21061425. Op het typeplaatje is dit afgekort tot 61425.

Het typeplaatje van de D-EBZM Cessna T210L Turbo Centurion II

Op 8 mei 1977 vroeg de Duitse Cessna importeur Centurion Köln een Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) voor dit toestel aan met de registratie D-EBZM. Per 25 mei 1977 werd het toestel van Brussel naar Rothenburg Ob Der Tauber (EDCR) overgevlogen. Dit werd toen de nieuwe thuisbasis. Op 29 mei 1977 werd het toestel ingeschreven op naam van Dr.med. Gerhard Sauer en Christian Krack.
We hebben kunnen nagaan dat het toestel twee serieuze incidenten heeft ondergaan. Het eerst incident was op 28 mei 1985. Toen raakte de D-EBZM flink beschadigd bij de landing op Sonderlandeplatz Hüttenbusch (EDXU). Er werd hard geremd toen men aan het einde van de baan af dreigde te schieten. Het neuswiel brak af en er ontstond schade aan de linker wielpoot.
Een tweede incident vond tien jaar later plaats, in 1995. Toen maakte het toestel een buiklanding. Dit was vermoedelijk in de tweede helft van 1995. In april 1995 was het toestel overigens in andere handen overgegaan. Op dat moment werd Erwin von der Frost de eigenaar en kwam het toestel op Haßfurt-Schweinfurt (EDQT) te staan.
In 2012 is het toestel opnieuw van eigenaar gewisseld. D-EBZM hoort tegenwoordig thuis op Egelsbach (EDFE). De huidige eigenaar was op zoek naar een nieuw baasje voor dit toestel, want deze Cessna stond te koop. Voor € 215.000,00 mocht je ermee wegvliegen (mits in bezit van een brevet natuurlijk… 😉 ). Inmiddels is de advertentie van de D-EBZM niet meer aanwezig op Planecheck. Dat houdt in dat de kist waarschijnlijk verkocht is.

D-EBZM Cessna T210L Turbo Centurion II

Het toestel heeft 1.990 vlieguren en daar zullen na de vlucht naar Antwerpen nog wel een paar zijn bijgekomen. Op zondag 7 mei vloog de D-EBZM weer terug naar Egelsbach. Opmerkelijk genoeg dook het toestel maandag 8 mei op bij Midden Zeeland (EHMZ) en staat daar een week later nog. Een vluchtje van Antwerpen naar Midden Zeeland had een paar vlieguurtjes kunnen besparen, maar er zal vast een logische verklaring voor zijn… 😉 We denken dat het toestel op Midden Zeeland is aangekomen voor onderhoud na de aankoop.

Gulf Racing

Oorspronkelijk was het toestel lichtblauw met wit. Nu opvallend blauw/oranje, een soort retro kleurenschema. Je moet ervan houden, maar opvallen doe je er wel mee!

De D-EBZM gefotografeerd in zijn eerste kleurenschema op Duxford, 16 juli 1995 (Foto: Peter-Michael Gerhardt)

Het is naar ons idee een afgeleide van het Gulf Racing ‘powder blue met marigold orange’. Dit kom je op veel sportwagen tegen, waaronder op de legendarische Ford GT.

Model van de Ford GT in Gulf Racing kleuren

Met dank aan Peter-Michael Gerhardt voor zijn bijdrage aan dit artikel.

 

2 gedachten over “Opvallende Cessna T210L Centurion II op Antwerpen

Geef een reactie