Teuge, 13 mei 2023 – Op het vliegveld Teuge wordt gewerkt aan de reparatie van een Just Aircraft SuperSTOL. Dit toestel is de voormalige G-JWNI (c/n LAA 397-15478). Bij Aviatiek van Ruben Penterman wordt dit zelfbouwtoestel opgeknapt nadat het op 20 januari 2022 beschadigd raakte in Noord-Ierland. Bij de landing op een privéstripje bij Killinchy ging het mis. De piloot, die nog maar tweeëneenhalf uur ervaring had op dit toestel, kwam te laag binnen. Zijn wielen raakten de heg aan het begin van het veld en het kistje sloeg over de kop. De piloot, die alleen in het toestel zat, bleef gelukkig ongedeerd. De G-JWNI kwam wel gehavend uit de strijd.
Walhalla
De Just Aircraft SuperSTOL is een amateur bouwpakket dat gefabriceerd wordt bij Just Aircraft in het Amerikaanse plaatsje Walhalla, South Carolina. De eerste SuperSTOL vloog in 2012 en het toestel is nog steeds verkrijgbaar. Er bestaan twee varianten, de SuperSTOL met een Rotax 912 of 914 motor en de SuperSTOL XL. Dit model is verlengd en kan uitgerust worden met zwaardere motoren zoals de Lycoming O-320 van 160 pk (117 kW).
De SuperSTOL staat erg hoog op de poten, heeft grote ballonbanden en bezit extreme STOL (Short TakeOff and Landing) capaciteiten. De fabrikant geeft aan dat je dit toestel op een postzegel kunt landen, of in elk geval in je achtertuin. In Nederland is momenteel maar één Just Aircraft model inschreven. Dat is de PH-OEN Just Aircraft SuperSTOL XL die een eigenaar in Italië heeft.
De G-JWNI is oorspronkelijk gebouwd door John D. Williams uit het Noord-Ierse Killinchy (waar het toestel ook beschadigd raakte). Al op 14 augustus 2018 werd de G-JWMI ingeschreven. Het bouwjaar is evenwel 2019, dus niet gelijk bij de inschrijving is het Bewijs van Luchtwaardigheid uitgereikt. Het toestel is uitgerust met een Rotax 912iS motor. De G-JWNI heeft in zijn carrière maar weinig gevlogen. Na de onfortuinlijke landing werd de SuperSTOL op 22 september 2022 uitgeschreven met de opmerking “verkocht naar Nederland”.
Naar Teuge
In april 2023 dook de geel/rode SuperSTOL op in de hangaar van Bert van de Bunte op Teuge. Hier werkt Ruben Penterman van Aviatiek aan zijn toestellen. Te zien is inmiddels dat de staart voorzien is van nieuw vliegtuiglinnen. Omdat het kistje op zijn kop heeft gelegen is het niet verwonderlijk dat dit deel beschadigd was.
In de cockpit is nog het identificatieplaatje met de oude registratie aanwezig. Het kenmerk op de romp is er afgepoetst, maar nog wel vaag zichtbaar.
PH-?
Als het kistje hersteld is zal het vermoedelijk een Nederlandse registratie krijgen. Dat kan in principe alleen een ultralight-registratie zijn. Voor het reguliere register geldt namelijk dat experimentals (zelfbouwtoestellen) die in het buitenland zijn gebouwd en/of al in het buitenland hebben gevlogen, in Nederland niet ingeschreven kunnen worden. Voor de ultralightklasse geldt die regel niet. Met een MTOW van 600kg van deze SuperSTOL zou een ultralight-kenmerk in Nederland dan ook tot de mogelijkheden moeten behoren.