
Schiphol, 26 april 2023 – Op Schiphol zie je nog maar zelden eenmotorige sportvliegtuigen als bezoeker. Het was daarom best bijzonder dat we op het platform van Schiphol-Oost de D-EJKM Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser (c/n 28-7225449) zagen staan. Dit oude Pipertje uit 1972 is inmiddels meer dan vijftig jaar oud en stond een paar dagen als een Klein Duimpje dapper tussen de luchtreuzen.
Vanuit Kiel
De D-EJKM was 25 april 2023 vanuit Kiel gearriveerd, met een tussenstop op Damme. Op 29 april 2023 vloog het kistje weer terug naar Kiel, nu met een tussenstop op Ganderkesee.
Afhandeling
Er zijn twee hoofdredenen waardoor kleine sportvliegtuigen niet meer vaak op Schiphol komen. Als eerste noemen we de hoge landings-, parkeer- en afhandelingskosten. Na de landing is men verplicht om via een dure commerciële afhandelaar van en naar het toestel gebracht te worden. Met het landingsgeld en de parkeerkosten erbij een rekening van enkele honderden Euro’s.
Geen AvGas
Een tweede belemmering is het feit dat er geen 100LL AvGas meer op Schiphol verkrijgbaar is. En daar vliegt de D-EJKM bijvoorbeeld op. Er zit alleen nog JetA1 in de tap. Uitzondering is de eigen tankwagen van DDA Classic Airlines. Hun Dakota PH-PBA wordt gevoed vanuit een eigen tankwagen, maar die is niet voor algemeen gebruik bestemd.
De toestellen van Vliegclub Schiphol (PH-TDS en PH-TDX) vliegen op JetA1. Zij hebben dus geen last van het ontbreken van AvGas. In alle andere gevallen dien je bij de landing op Schiphol nog voldoende peut aan boord te hebben om naar een veld te komen waar wel AvGas verkrijgbaar is.
Dit alles maakte het bezoek van de D-EJKM aan Schiphol best bijzonder!