Eerste Tecnam P-Mentor voor Zelf Vliegen

PH-IFR Tecnam P-Mentor op het platform bij Zelf Vliegen

Lelystad Airport, 26 mei 2023 – Vandaag ontving de vliegschool Zelf Vliegen op Lelystad Airport haar eerste Tecnam P-Mentor. Dit toestel, de PH-IFR (c/n 1003), is een young-timer en is overgenomen van PH Aircraft Solutions. Het toestel, met bouwjaar 2022, is het derde serietoestel en staat sinds 31 augustus 2022 in Nederland ingeschreven.

PH-IFR Tecnam P-Mentor
De PH-IFR Tecnam P-Mentor is als derde toetel van dit model gebouwd

Weinig gevlogen

De PH-IFR verbleef tot vandaag op Stadtlohn-Vreden (EDLS), net over de grens bij Enschede. Er is nog maar weinig mee gevlogen sinds het toestel in Nederland staat ingeschreven. Er werden veelal korte, lokale tripjes mee gemaakt en een enkele keer vloog het toestel naar Teuge. Meest woeste uitspatting tot nu toe was een vlucht helemaal naar Texel in september 2022.

Achter de follow-me maakte de PH-IFR Tecnam P-Mentor haar entree op Lelystad Airport

Douche

Bij aankomst op zijn nieuwe thuisbasis werd de Tecnam verwelkomd met een watersaluut van de brandweer. Nog nadruipend van zijn verfrissende douche taxiede het toestel het Echo-platform bij Zelfvliegen op. Hier stonden een aantal belangstellenden de P-Mentor al op te wachten.

Een watersaluut door de brandweer ter verwelkoming
PH-IFR Tecnam P-Mentor
PH-IFR Tecnam P-Mentor taxiet het Echo-platform op

Bij de overdracht van het toestel hoort natuurlijk een bloemetje. De vorige eigenaar had deze voor Angelique van Zelf Vliegen meegenomen. Tezamen met de sleuteltjes van dit kistje werden de bloemen dankbaar in ontvangst genomen. Na de formaliteiten werd gelijk een kort lokaal vluchtje met de nieuwe aanwinst gemaakt.

Bloemen bij de overdracht

De afgelopen tijd was de PH-IFR ingezet voor demonstratievluchten. In februari van dit jaar kondigde Zelf Vliegen aan dat men met de P-Mentor de vliegopleiding ging verzorgen. Dat betekent dat de leerlingen van de Transavia vliegopleiding, die bij Zelfvliegen plaatsvindt, ook op dit toestel zullen gaan lessen.

PH-IFR Tecnam P-Mentor
Italiaans design

Vier in totaal

Er zijn nog drie extra P-Mentors voor Zelf Vliegen in aantocht. Dit najaar twee en begin volgend jaar nog een toestel. Deze zullen fabrieksnieuw worden afgeleverd. Dit houdt overigens niet in dat er nu toestellen, zoals de Aero AT-3 R100, de vloot zullen verlaten. De Tecnams komen er bij.

PH-IFR Tecnam P-Mentor
PH-IFR Tecnam P-Mentor

Andere Tecnams

Het merk Tecnam is geen onbekende bij Zelf Vliegen. Tot een tijdje geleden vond de PH-3P6 onderdak in hun hangaar. Voor de twinrating opleiding werd gebruik gemaakt van de PH-TWN. Dat is een Tecnam P2006T. Dit toestel is nog aanwezig bij Zelf Vliegen, maar staat op het punt om te verhuizen naar Spanje.

Digitaal

De Tecnam P-Mentor is een goed uitgerust toestel met een digitale Garmin G3X cockpit. Deze Tecnam is toegerust om IFR te kunnen vliegen, hoe kan het ook anders met zo’n registratie! Voor het brandschot is een Rotax 912iSc motor gemonteerd, goed voor 100 pk (73 kW).

Digitale Garmin-cockpit in de Tecnam P-Mentor

Voortborduren

Dit model van Tecnam is nog maar sinds april 2022 in productie. Het toestel borduurt voort op het typecertificaat van de vroegere Tecnam P2002-JF en P2002-JR en is volledig EASA CS-23 gecertificeerd. Inmiddels hebben diverse Europese vliegscholen dit model in bestelling staan. Daarmee lijkt deze telg in de Tecnam-familie een mooie toekomst tegemoet te gaan.

De P-Mentor borduurt voort op het typecertificaat van onder andere de Tecnam P2002-JF Sierra (Sywell, september 2016)

Geef een reactie